Hopp til innhold

Ringte 112, fikk ikke hjelp

En 18 år gammel gutt ringte 112 etter å ha blitt ranet og slått ned. Politiet ba ham vente, men gutten hørte ikke noe mer.

Nødanrop
Foto: Siri Storstein Hytten / NRK

Det var fredag 5. januar at 18 år gamle Rami Bahgat ble ranet og slått ned i Sandvika i Bærum.

Baghat ringte 112 i håp om å få hjelp. Men i stedet fikk han beskjed om at politiet skulle ringe ham opp.

- De sa de skulle ringe meg opp igjen om kort tid. Jeg sto der en halvtimes tid uten at de ringte før jeg dro opp til politistasjonen for å anmelde det. Da jeg kom opp dit, sa de at jeg burde ha ventet der jeg var. Men de ringte meg jo ikke opp igjen, forteller Bahgat.

Ble avvist

18-åringen fikk heller ikke hjelp da han kom til politistasjonen for å anmelde episoden. Politiet avviste ham og mente saken hans kunne vente til dagen etter.

Bahgats advokat Yngve Nadheim er skuffet over politiet. Han mener saken burde vært håndtert på en helt annen måte.

- Det er klart at et ransoffer har behov for umiddelbar politiassistanse. Hvis politiet ikke hadde hatt mulighet til å sende ut en bil eller ringe tilbake sånn som de sa, burde de ha gjort ham oppmerksom på det, mener Nadheim.

- På den måten kunne han hvert fall fått klare instrukser fra politiet om hvordan han skulle forholde seg i den for ham svært traumatiske og stressende situasjonen, sier advokaten.

- Misforståelse

Politisjef Per Christian Ottesen forklarer det hele som en misforståelse mellom offeret og politivakten.

- Vi var i Sandvika sentrum med både en sivilpatrulje og en uniformert patrulje ikke så lenge etter at vi fikk meldinga. Da har nok fornærmede i mellomtiden gått opp til politivakta for å ta kontakt der, sånn at de kryssa hverandre, forteller Ottesen.

Likevel beklager Ottesen måten saken ble håndtert på da Baghat ville anmelde saken.

- Akkurat denne natta hadde vi en del pågrepne fra tidligere på kvelden som satt i avhør, sånn at vår kapasitet var sprengt. Ut fra det bildet vi da hadde dannet oss av saken, anså vi den til å være av en sånn karakter at den kunne vente til neste dag. Det er en service som vi ikke er fornøyd med, men som av og til skjer, forklarer han.