Hopp til innhold

Pøser på med busser når Oslo får 53 nye bommer

En rekke nye avganger skal hindre overfylte busser når mange bilister må betale mer i bompenger 1. mars neste år.

Lan Marie Berg med busser på Rådhusplassen

SATSER PÅ BUSS: Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) varsler flere busser når mange bilister lar bilen stå for å slippe bompengeøkning.

Foto: Olav Juven / NRK

Derfor øker byrådet tilskuddet til Ruter med rekordhøye 115 millioner kroner til 2,1 milliard kroner når forslaget til Oslo-budsjett blir lagt fram i ettermiddag.

Budsjettvinner

– Kollektivtransporten er en av de virkelig store budsjettvinnerne i denne runden, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) til NRK.

– Byrådet foreslår i 2019 å øke bevilgningene til Ruter med 115 millioner kroner, som gjør at vi i mars neste år kan utvide rutetilbudet kraftig, sier hun.

Hvis vi plusser på tilskudd også fra Akershus, økte billettinntekter og overskuddspenger fra Ruter, regner byrådet med at kollektivselskapet vil ha mer enn 300 millioner kroner å rutte med (helårsvirkning) til nye avganger i Oslo og Akershus.

At utvidelsen skjer 1. mars 2019 er ikke tilfeldig.

– Da kommer det også opp nye bommer i Oslo og på bygrensa til Akershus, og da er det kjempeviktig at vi får et enda bedre kollektivtilbud, sier Berg.

Hever aldersgrenser

– Med dette budsjettet gjør byrådet det enda enklere å reise miljøvennlig, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

– I tillegg til en kraftig utvidelse av kollektivtilbudet vil det neste år komme 70 elektriske bybusser som også vil bidra til bedre byluft.

– Så hever vi grensen for barnebillett på trikk, buss og T-bane fra 16 til 18 år, og vi lar alle barn opp til seks år reise gratis med kollektiv, sier Johansen.

16 % forsvinner

Med 53 nye bommer blant annet langs Ring 2 og på grensa mot Romerike og Follo, har Statens vegvesen gjort beregninger som viser at 16 prosent av bilene vil forsvinne fra rushtrafikken. Det var bladet Motor som omtalte den forventede trafikknedgangen først.

Mange som ikke kjører gjennom noen bomstasjon i dag, vil da måtte betale bompenger. Og for mange som i dag betaler, blir det vesentlig dyrere, selv om det for noen også blir billigere.

Bompengekartet etter 1. mars 2019 blir seende slik ut:

Bompengekartet 2019
Foto: Statens vegvesen

Takstene i det nye systemet blir slik for personbiler:

Bomtakster lette kjøretøy fra 1. mars 2019

På bygrensa (betaling kun mot Oslo)

I dagens bomring (betaling hver vei)

Langs Ring 2 pluss armene (betaling hver vei)

Normaltakst bensin-/hybridbil

21

21

17

Rushtidstakst bensin-/hybridbil

27

27

21

Normaltakst dieselbil

25

25

19

Rushtidstakst dieselbil

30

30

23

Normaltakst nullutslippsbil

5

5

4

Rushtidstakst nullutslippsbil

10

10

8

En mer detaljert oversikt over hvordan det nye bompengesystemet vil fungere kan du lese i denne artikkelen.

Flere busser over bommene

De som blir priset vekk fra veien, må ha et alternativ. Og det er busstilbudet som vil øke mest, ikke minst over bomringene, varsler byrådet.

– Det som er viktig, er å få en tilbudsøkning der det trengs mest når vi får de nye bomringene. Ruter jobber nå med å finne ut hvor det er mest behov, sier Lan Marie Berg.