Derfor øker byrådet tilskuddet til Ruter med rekordhøye 115 millioner kroner til 2,1 milliard kroner når forslaget til Oslo-budsjett blir lagt fram i ettermiddag.
Budsjettvinner
– Kollektivtransporten er en av de virkelig store budsjettvinnerne i denne runden, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) til NRK.
– Byrådet foreslår i 2019 å øke bevilgningene til Ruter med 115 millioner kroner, som gjør at vi i mars neste år kan utvide rutetilbudet kraftig, sier hun.
Hvis vi plusser på tilskudd også fra Akershus, økte billettinntekter og overskuddspenger fra Ruter, regner byrådet med at kollektivselskapet vil ha mer enn 300 millioner kroner å rutte med (helårsvirkning) til nye avganger i Oslo og Akershus.
At utvidelsen skjer 1. mars 2019 er ikke tilfeldig.
– Da kommer det også opp nye bommer i Oslo og på bygrensa til Akershus, og da er det kjempeviktig at vi får et enda bedre kollektivtilbud, sier Berg.
Hever aldersgrenser
– Med dette budsjettet gjør byrådet det enda enklere å reise miljøvennlig, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).
– I tillegg til en kraftig utvidelse av kollektivtilbudet vil det neste år komme 70 elektriske bybusser som også vil bidra til bedre byluft.
– Så hever vi grensen for barnebillett på trikk, buss og T-bane fra 16 til 18 år, og vi lar alle barn opp til seks år reise gratis med kollektiv, sier Johansen.
16 % forsvinner
Med 53 nye bommer blant annet langs Ring 2 og på grensa mot Romerike og Follo, har Statens vegvesen gjort beregninger som viser at 16 prosent av bilene vil forsvinne fra rushtrafikken. Det var bladet Motor som omtalte den forventede trafikknedgangen først.
Mange som ikke kjører gjennom noen bomstasjon i dag, vil da måtte betale bompenger. Og for mange som i dag betaler, blir det vesentlig dyrere, selv om det for noen også blir billigere.
Bompengekartet etter 1. mars 2019 blir seende slik ut:
Takstene i det nye systemet blir slik for personbiler:
En mer detaljert oversikt over hvordan det nye bompengesystemet vil fungere kan du lese i denne artikkelen.
Flere busser over bommene
De som blir priset vekk fra veien, må ha et alternativ. Og det er busstilbudet som vil øke mest, ikke minst over bomringene, varsler byrådet.
– Det som er viktig, er å få en tilbudsøkning der det trengs mest når vi får de nye bomringene. Ruter jobber nå med å finne ut hvor det er mest behov, sier Lan Marie Berg.
- Les også: Tidenes passasjervekst på T-banen i Oslo
- Les også: Avblåser avgiftssjokk for tungbiler