– Det er sikkert noen som blir irritert på oss, sier Cecilie Lyngby til NRK.
Det var hun som startet Facebook-siden JA til miljø, NEI til økte bompenger, som nå har 32.000 medlemmer.
Bomopprøret som startet i Stavanger, Sandnes og på Jæren traff Oslo torsdag kveld. Demonstranter kjørte i kortesje fra Sandvika til Oslo Spektrum i protest mot 53 nye bomstasjoner.
– Det er prisen i bomringene som er problemet. Dette handler om sosial urettferdighet, sier Lyngby, som står bak protestaksjonen.
Selv kjørte hun først i kortesjen langs E18 i 15–20 km/t.
150 bilder deltok
En kortesje på anslagsvis 150 biler kjørte sakte fra Sandvika til Oslo for å protestere mot de planlagte bomstasjonene.
På forhånd hadde over 600 sagt på Facebook at de skulle delta i aksjonen mot bompenger. Trafikken gikk tidvis sakte, men uten store køer, under aksjonen.
Deltakerne brukte kun høyre fil, slik at andre biler fikk passere.
Bakgrunnen for aksjonen er at antall bomstasjoner fra og med 1. mars neste år øker i og rundt Oslo med 53, fra 29 bomstasjoner til 82.
– Jeg tror dette vil øke mer og mer, men jeg håper jo at det kan bli mer rettferdig og at prisene kan senkes. Dette kommer til å bli en het sak under kommunevalget neste år, tror Lyngby.
Fra 29 til 82
Alle partier i Oslo og Akershus unntatt Frp og Rødt stemte for bomstasjonsøkningen, som siden er bifalt av Frp i regjering og storting.
For mange blir det dyrere enn i dag, og for mange blir prisen omtrent den samme. For enkelte blir bompasseringene også vesentlig billigere.
- Dagens bomring og bommene som har stått på grensa mellom Oslo og Bærum siden 2008 blir stående.
- Det kommer nye bommer på bygrensa fra Romerike og Follo, etter modell fra Bærums-bommene.
- Det kommer en ny, indre bomring rett på utsiden av Ring 2 pluss to bompengearmer fra Ring 2 og utover. Armene skal fange opp tverrgående trafikk.
- Mens det i dag bare er innkreving mot byen, må bilistene betale i begge retninger i alle bommene bortsett fra i bommene på bygrensa.
- På bygrensa blir det bare innkreving i retning Oslo.
- Prisen i hver retning i dagens bomring blir halvparten av prisen én vei i dag.
- Alle bommer bortsett fra bommene på bygrensa får en timeregel som betyr at bilistene kun betaler én gang hvis de passerer flere av disse bommene i løpet av en time.
- Nullutslippsbiler skal betale bompenger for første gang.
- Alle med bombrikke får 20 prosent rabatt mot ti prosent i dag.
Bilistenes prislapp
Det nye systemet gjør at tre firedeler av dem som kjører bil i Oslo må betale bompenger. I dag slipper halvparten unna.
Så mye må bilistene betale:
Romerike og Follo
De som får det dyrere, er bilister fra Romerike og Follo og bilister som i dag slipper unna, enten fordi de kjører elbil eller fordi de kun kjører innenfor dagens bomring.
Her er to eksempler, som begge gjelder dieselbil i rush:
- Bilist som bor i Nittedal og jobber på Torshov:
- Betaler nå 54 kroner pr. dag inkludert brikkerabatt.
- Må betale 72 kroner pr. dag inkludert brikkerabatt.
- Bilist som bor på Bøler, jobber i Nydalen og som må kjøre bil for å levere i barnehage på veien:
- Betaler ikke bompenger i dag.
- Må betale 36,80 pr. dag inkludert brikkerabatt.
De som får det omtrent som i dag, er bilister fra Asker og Bærum og bilister som kjører fra et sted mellom bygrensa og dagens bomring til et sted innenfor dagens ring.
Billigere for noen
De som får det vesentlig billigere på grunn av timeregelen og økt brikkerabatt, er bilister som i dag kjører gjennom bomringen både til og fra jobb.
Eksempel:
- Bilist som bor på Smestad og jobber på Grorud (dieselbil i rush):
- Betaler i dag 108 kroner pr. dag inkludert brikkerabatt.
- Må betale 48 kroner pr. dag inkludert brikkerabatt.