I sommer skulle fem sauer med hver sitt fornavn og hver sin personlighet være med på å lokke utenlandske turister til Norge. Visit Norway står for kampanjen som først ble skrevet om i Kampanje.
Sauene representerer hver sin landsdel, men Visit Oslo synes ikke noe om at hovedstaden skal presenteres gjennom en sau.
«Nei!» til Oslo-sauen Heidi
Sammen med næringslivet i hovedstaden har Visit Oslo de to siste årene prøvd å finne ut av hvordan de skal selge byen som reisemål i utlandet. Oslos turistsjef sier at sauekampanjen til Visit Norway ikke bare passer dårlig, den er direkte feil.
– Dette er som å hilse på 90-tallet, sier Bente Bratland Holm, turistsjef i Oslo.
Turistsjefen sier at Norge alltid blir solgt inn med natur, fjord og fjell.
– Å dra naturen inn i byen blir feil for oss. Vi ønsker å være en ung og urban by, og det ønsker næringslivet også.
Heidi sendes til slakt
Mandag ettermiddag møttes Bente Bratland Holm fra Visit Oslo og Ingrid Nernes fra Visit Norway i NRK Østlandssendingens radiostudio.
Ingrid Nernes, merkevare- og content-ansvarlig i Visit Norway, sier at en turistreklame som skal spres i sosiale medier må skille seg ut for å skape oppmerksomhet og engasjement.
– Og så har vi jo en breiere inngang her med at vi har hatt influencers (påvirkere red.anm) fra ti ulike land som har reist og tatt bilder og omtalt Norge internasjonalt. En bruker sosiale kanaler, en bruker go-pro-kamera og litt sånn, sier Ingrid Nernes fra Visit Norway.
Etter å ha diskutert saken litt frem og tilbake gir Visit Norway seg.
– Sauen Heidi trenger vi rett og slett ikke aktivt lansere. Vi beklager hvis vi ikke har kommunisert tydelig nok rundt kampanjen, strategien og innholdet, sier Visit Norway.
– Så bra! sier Visit Oslo.
Så slik ble turistreklamen for Norge en sau fattigere og Oslo får fårikål i stedet for sauereklame.