VARSLER FORSINKELSER: Lars Aksnes i Vegdirektoratet tror ikke de rekker fristen politikerne har blitt enige om.
Foto: Kjartan Rørslett / NRKUTÅLMODIG: Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg mener det haster å få på plass nye dieseltakster i bomringen.
Foto: CF-WesenbergI juni reforhandlet politikerne i Oslo og Akershus og staten Oslopakke 3. De ble enige om at det skal bli dyrere å kjøre forurensende biler inn i hovedstaden. For luftkvaliteten i Oslo er så dårlig at mange plages og 185 mennesker dør for tidlig hvert år.
De nye dieseltakstene skal gjelde fra 1. mars neste år, men nå innrømmer Vegdirektoratet at innføringen trolig må vente.
– Vi jobber voldsomt for å ha det i drift til sommerferien. Men vi kan ikke garantere det, sier direktør Lars Aksnes.
Fem kroner mer for dieselbiler
Det skal koste fem kroner mer for biler som går på diesel enn bensin. Mens diesellastebiler uten nyeste renseteknologi må betale 60 kroner mer enn lastebiler i Euro6-krav. Tiltak som også vegdirektoratet støtter.
– Miljødifferensierte bomsatser er et viktig virkemiddel for å få en mer moderne bilpark som har mindre utslipp enn dagens bilpark.
Veien mot dieselbompenger forsinkes av to grunner. En lovendring må vedtas, men det mest utfordrende er å endre autopassystemet.
– Vi må bygge om datasystemet, som alltid er en usikkerhetsfaktor. Det skal fungere 100 prosent når det settes i drift.
Utålmodig miljøbyråd
– 185 personer dør for tidlig bare i Oslo. Det er flere enn det som dør i trafikkulykker i hele Norge i løpet av ett år. Det er problem vi må ta tak i, sier Oslos byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg (MDG). Hun er skuffet over det som ser til å bli en forsinkelse.
– Jeg forstår utålmodigheten veldig. I utgangspunktet er det først og fremst på vinteren vi har dette problemet. Så hvis vi ikke får det på plass til denne vinteren, så er jeg helt sikker på at vi klarer å få det på plass til neste vinter, sier Aksnes.