Bilutleiere må betale avgift til musikere

Bilutleieselskaper må belage seg på å betale en årlig avgift i musikkvederlag for hver leiebil, takket være en fersk dom fra Asker og Bærum tingrett.

Bilradio

Bilutleiefirmaer må betale avgift til musikere fordi det er stereoanlegg i bilene. Det slår en fersk dom fra Asker og Bærum tingrett fast.

Dommen slår fast at vederlagsbyrået Gramo, som representerer musikere, artister og plateselskaper, har krav på vederlag fra bilutleierne, skriver Finansavisen.

Årsaken er at bilutleieselskaper som for eksempel Hertz, Europcar, Budget og Avis har radioer i bilene de leier ut.

Dermed blir kundenes musikklytting i bilen ansett som offentlig fremføring av kringkastingsmeldinger, ifølge dommen.

Gramo ser for seg et vederlag på 400 kroner per leiebil. Med 18.000 leiebiler i Norge betyr det 7,2 millioner kroner ekstra i året i inntekter til Gramo.

Anbefaler å anke

– Dette er ikke nødvendigvis beløpet man vil ende opp med. Dette dreier seg om en lovpålagt vederlagsplikt, og retten har kommet til at leiebilfirmaene befinner seg innenfor nedslagsfeltet, sier Gramos advokat Thomas Rieber-Mohn.

Motpartens advokat Morten Steenstrup har ikke fått diskutert dommen med sine klienter ennå.

– Det vil være min anbefaling at dommen ankes, men det må klientene ta stilling til, sier han.

Gramos rolle er å innkreve vederlag fra radiostasjoner, kafeer, hoteller, butikker og andre steder som bruker innspilt musikk i offentlig fremføring.

Gramo sender deretter pengene videre til alle som har medvirket på innspillingene.

Bestemmer seg neste uke

Daglig leder i Norsk bilutleieforbund, Leif Nybø, sier til NRK.no at det blir bestemt om de ønsker å anke saken neste uke.

– Vi kommer til å ta stilling til om vi vil anke om en ukes tid. Jeg er overrasket over dommen, og de fleste jeg har snakket med, også de som står utenfor dette, er forbauset over at man skal definere leiebil som et offentlig rom, sier Nybø.

Han forteller at Gramo kom med sitt krav på 400 kroner per bil første gang i 2008, men at forbundet avviste dette.

– Så hørte vi ikke noe mer på tre år, før de kom tilbake for et års tid siden med krav mot de tre største kjedene våre, Hertz, Europecar og Avis.

Gjelder ikke taxi

Nybø har vært i kontakt med utenlandske aktører, som «ikke skjønner hva dette går ut på». Kun i Sverige er det en avgift som kan sammenlignes, men den er på 50 kroner per bil, og har ikke blitt fastsatt i retten.

Nybø synes det er rart at leiebiler nå skal gå som offentlige rom, men ikke taxi. Buss i rute derimot, må betale.

– Taxi har så langt sluppet unna. Det er det samme med tannleger, de slipper unna, mens for eksempel frisører må betale.

Likevel tror han at det bare er et tidsspørsmål før flere må betale, og at leiebilene nå er plukket ut som et eksempel før andre må følge etter.