I dag er det bare politi og vegvesen som kan sjekke kjøreseddel og drosjeløyve.
Kommunen mener at de har muligheten til å ha hyppigere kontroller, og har nå søkt Samferdselsdepartementet om å få lov til dette.
Målet er å undersøke om bilen har løyve og om papirene er ekte, for på den måten å rydde opp i drosjebransjen.
– Jeg syns det er bra at kommunen vil sjekke at alt er i orden, forteller en drosjesjåfør til NRK.
- Les også: | | |
Krever orden i sysakene
Og det er nettopp 'alt i orden' næringsbyråd Øystein Sjøtveit fra Fremskrittspartiet vil ha, når han nå ønsker å ta over kontrollene av drosjene.
Hva syns du om forslaget? Diskuter nederst i artikkelen
I dag er det Statens vegvesen som sjekker om drosjeeieren har løyvet sitt i orden, mens politiet undersøker om sjåføren har gyldig kjøreseddel.
– Vi er løyvemyndighet, og har dermed ansvar for at bransjen har orden i sysakene. Da er det paradoksalt at vi som formulerer løyvedokumentet ikke får lov til å kontrollere om riktig dokument og kjøreseddel er i bilen.
Han legger til at det er usikkert om alt er slik det skal i bransjen.
– Det vet vi ikke når vi ikke får lov til å kontrollere det.
Hvorfor kan dere gjøre det bedre enn politiet og Vegvesenet?
– Vi mener at politiet og Statens vegvesen ikke gjennomfører mange nok kontroller på dette feltet, men jeg skjønner godt at dette ikke er prioritert blant de mange oppgaver som henholdsvis politiet og Vegvesenet har.
Artikkelen fortsetter under bildet
Anonyme kontrollører
Det er Samferdselsdepartementet som bestemmer om Oslo kommune får lov til å overta kontrollen av drosjene.
Byråd Sjøtveit mener en av fordelene er at de kan ha sivilkledde, anonyme kontrollører. Slik kan man blant annet unngå at sjåfører med urent mel i posen stikker av.
– Vi forestiller oss at vi kan gjennomføre anonyme kontroller. At dem som i dag opererer som skjenkekontrollører også kan ta seg en drosjetur anonymt, for å sjekke at kjøreseddel og løyve er i orden.
– På den måten er det trygt for den som kommer inn i bilen etterpå, og vi får vite at sjåføren er kontrollert og at alt er i orden, avslutter Sjøtveit.
Les