Hopp til innhold

Nesten ingen kvinner vil gjøre som henne

Stadig færre kvinner vil kjøre taxi. Taxiskolen i Oslo har knapt nok kvinnelige elever. – Et problem, mener Taxiforbundet.

Cecilie Hoelsæther

FÅ KVINNELIGE KOLLEGER: Cecilie Hoelsæther har bare 30-40 kvinnelige sjåførkolleger.

Foto: Else Karine Archer / NRK

Petter Karlsen taci

SAVNER KVINNELIGE ELEVER: Kursansvarlig Petter Karlsen skulle gjerne hatt flere kvinner på kurs og bak rattet.

Foto: Else Karine Archer / NRK
Trude Jasmin Kirkeby

ELSKER Å VÆRE EN AV GUTTA: Trude Jasmin Kirkeby gleder seg til å sette seg bak rattet.

Foto: Else Karine Archer / NRK

Cecilie Hoelsæther er en av bare noen titalls damer som kjører drosje i Oslo. Hun har flere tusen mannlige kolleger.
– Mange blir overrasket når de ser det sitter en kvinne bak rattet. Ofte må jeg si at, joda, jeg var da det sist jeg sjekket, sier hun muntert.

Alle borte

Selv har hun kjørt drosje i 28 år. Før var det mange flere kvinner i bransjen. Hun merker godt forandringen fra slik yrket og miljøet var i starten.

– Den gangen, på midten av 80-tallet, hadde jeg mange venninner som også kjørte. Noen hadde det som ekstrajobb, noen kjørte fast, minnes hun. Nå har de sluttet for lengst. Det er litt trist.

99,7 % menn

– Det er flere årsaker til frafallet, mener Petter Karlsen. Han er kursansvarlig ved Taxiskolen i Oslo som drives av Norges Taxiforbund.

Han mener yrket har fått et ufortjent dårlig yrke.
– Mange tror også det er mange problemer med å være sjåfør, sier han. – Det er det slett ikke.

På Taxiskolen ser de fortsatt at stadig færre kvinner melder seg på kurs. Denne dagen da vi er innom, er flere på skolen for å ta ulike tester. Alle er menn.
– Jeg tipper at 99,7 % av elevene her er menn. Eksakte tall har jeg ikke, men det er utvilsomt et faktum.

Flere på gang

Det samme bekrefter både Oslo Taxi og Christiania Taxi. I desember gikk Christiania Taxi til det skritt å lokke kvinner med både gratis kjøreseddel, taksameterkurs og uniform – bare de ville prøve seg som sjåfører.

Noen lot seg friste, og i dag er to av dem ute i trafikk. Flere er også på gang, ifølge Christiania Taxi.

Elsker jobben

I stallen til Oslo Taxi, Skandinavias største drosjeselskap, er bare mellom 30 og 40 sjåfører kvinner. Til sammen er 2300 sjåfører tilknyttet sentralen.

– Jeg elsker å kjøre bil, å være ute i trafikken, å være en av gutta, sier Trude Jasmin Kirkeby.
Hun har vært både bussjåfør og truckfører - og snart setter hun seg bak rattet i en bil med taksameter og lampe på taket.

– Klart jeg gleder meg! Jeg ser virkelig frem til å starte, sier hun. – Dette er noe jeg har drømt om lenge.

– Men hvorfor er det så få jenter som kjører taxi?
Det er jo en tøff jobb i et mannsdominert yrke. De har en annen væremåte og en annen måte å prate på. Hvis du ikke har litt bein i nesa, kan du ryke ut.

– Et problem

Kursansvarlig Petter Karlsen er glad for at det tross alt fortsatt finnes kvinner som Kirkeby. Han mener at en taxinæring med svært få eller ingen kvinnelige sjåfører er et problem:

– Et så mannsdominert yrke trenger kvinner for å få en balanse i måten vi er på. Kvinner er og blir annerledes enn menn og ter seg på en annen måte. Flere kvinner ville også heve omdømmet for yrket, mener han.
Han slår fast at kvinner yter en god service – som kanskje er litt annerledes enn den menn gir.

– Fordel som kvinne

For sjåførveteranen Cecilie Hoelsæther er det også klart at det å være kvinne i drosjeyrket kan være en fordel i mange situasjoner.

– Det hender av og til at noen kunder er aggressive. Når de ser at jeg er en kvinne, virker det avvæpnende. De ser deg ikke som noen trussel.

Hun legger til at man uansett må være forberedt på én ting som taxisjåfør, enten man er mann eller kvinne:

– Du må være villig til å jobbe. Mye.