Hopp til innhold

Oslo sentrum får flere taxiholdeplasser

Oslo kommune har funnet rom til flere holdeplasser i sentrum, men de nye plassene kommer ikke der taxinæringen ønsker dem aller mest.

Glenn Tuxen

Her i krysset Karl Johans gate-Universitetsgata håper Glenn Tuxen i Norges Taxiforbund å få en ny, stor sentrumsholdeplass.

Foto: Olav Juven/NRK

– Hovedgrunnen er rett og slett kampen om gaten. Det er mange interesser og mye som skal prioriteres, sier sjefingeniør Tor Mangset i Bymiljøetaten.

Som Østlandssendingen fortalte i november, har etaten fått i oppdrag fra byrådet å finne nye taxistopp i Oslo sentrum og har endt opp med ei liste over sju mulige.

Flere av de mest sentrale plassene er blitt borte de siste årene, og da holdeplassen i Akersgata bak Stortinget forsvant på grunn av terrorsikring, ble situasjonen prekær. Det sier styreleder Glenn Tuxen i Oslo-avdelingen av Norges Taxiforbund.

– Nå er det cirka 130 oppstillingsplasser til bil, også er vi over 2000 som skal fylle på i sentrum, særlig i helgene. Det innebærer dårlig ressursutnyttelse, dårlig miljø og veldig mange biler kjører hvileløst rundt i sentrum for å prøve å kapre seg en kunde, sier Tuxen.

Får ikke oppfylt førsteønsket sitt

Nå blir det flere plasser i sentrum, men de ligger ikke øverst på taxinæringens ønskeliste.

– Nei, men vi får ta til takke med det som er det nest beste. Hvis vi får til det, er vi rimelig fornøyd. Jeg tror også publikum er fornøyd med å få en ny sentrumsholdeplass.

Den nye sentrumsholdeplassen kommer eventuelt i Karl Johans gate rett vest for Universitetsgata, på samme side av Karl Johan som Nationaltheatret.

Den vil i så fall erstatte plassen på motsatt side av Karl Johan nærmere Slottet, som oppfattes som usentral.

Mener det er viktig med plassering nær kundene

Tor Mangset

Tor Mangset.

Foto: Olav Juven/NRK

For at det ikke skal bli for trangt i gata, må i så fall sightseeingtoget sommerstid flyttes, sier Tor Mangset.

– Det er en sak vi vil se på. Det er «Thomastoget» som er problemet, hvis vi ikke får det til.

Men dette eksemplet på en interessekonflikt må kunne løses, håper Glenn Tuxen i Taxiforbundet.

– Det er veldig positivt at man ser for seg en mulighet til å lage en ny holdeplass på hjørnet av Universitetsgata og Karl Johans gate, med retning fra Slottet mot Stortinget.

– Hvorfor er det så viktig med den retningen?

– Jo, for da står vi nærmest publikum og det er veldig viktig. Publikum ønsker ikke å gå langt for å finne taxi. Det er jo derfor de tar taxi. De vil ha den i sin nærhet. I tillegg er det plass til mange biler i den delen av Karl Johans gate. Vi er ikke til hinder for noe annet, hverken utesteder, restauranter eller teater som er i nærheten.

Politiet sier nei

To plasser som er sterkt ønsket av næringen, men forkastet, er i Karl Johans gate mellom Rosenkrantz' gate og Universitetsgata, altså langs Spikersuppa, og i Universitetsgata foran Nationaltheatret, der det var en holdeplass tidligere.

Der er gata i mellomtiden blitt friområde, mens langs Spikersuppa sier politiet nei, ifølge Mangset i Bymiljøetaten.

– Ordenspolitiet har sagt nei til den på grunn av faren for konflikter mellom drosjekunder og restaurantgjester, særlig rundt stengetid, sier Tor Mangset i Bymiljøetaten.