Hopp til innhold

Kan bli kun én strømtrasé i Nordmarka.

I 2050 kan det bo 2 millioner mennesker i Oslo og Akershus. Det betyr nye trafostasjoner og strømkabler i årene fremover.

Strømtrasé på Sogn i Oslo

KAN BLI FÆRRE SLIKE I MARKA: Statnett anbefaler å fjerne to av tre strømtraseer i Nordmarka.

Foto: Gøril Furu / NRK

Statnett la i dag frem sine planer for å utvikle sentralnettet i Stor-Oslo. 30 tiltak skal sikre strømmen i Oslo-området i fremtiden.

– En fornyelse av Smestad trafostasjon som ligger inne i fjellet, og forbindelse videre fra den til Sogn er det som haster mest. Det sier prosjektleder i Nettplan Stor-Oslo, Kristin Melander Vie.

Kristin Melander Vie

– Vi ønsker et tett samarbeid med natur-, miljø- og friluftsorganisasjoner for å finne den best mulige traséløsningen for en ny ledning. Det sier Kristin Melander Vie, prosjektleder i Statnett.

Foto: Statnett

De nye kablene fra Smestad til Sogn vil som i dag bli lagt i bakken, og allerede til våren vil Statnett søke om konsesjon for dette.

Omstridte traseer i Nordmarka

– Vi har i dag tre kraftledninger som går gjennom Nordmarka fra Ringerike til Oslo, men i fremtiden kan vi erstatte alle disse tre med én ny kraftledning, sier Vie.

En ny ledning kan føres fra Ringerike til enten Smestad eller til Sogn i Oslo.

I dag sa Statnett at de har konkludert med at Sogn vil være det beste stedet å føre en ny ledning inn for kraftsystemet.

Det kan bety at den omstridte traseen fra Ringerike over Løvlia, Røa og Mærradalen ikke blir noe av.

Les: Nei til monstermaster

– 70 år lang miljøkamp kan krones med seier

– Det som Statnett nå har lagt frem innebærer at store områder som har vært båndlagt av kraftlinjer igjen kan bli tilbakeført til naturen. Det sier leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken.

Lars Haltbrekken

At to av tre strømtraseer nå kan forsvinne i Oslomarka er en seier. Det sier leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Han viser til hvordan demonstrasjonen mot strømkabel gjennom Oslomarka samlet rundt 30.000 på Rådhusplassen i 1946.

Når to av tre kraftlinjer gjennom Oslomarka nå kan bli fjernet er det en stor seier både for viktige naturverdier og for friluftslivet, sier Haltbrekken.

Men hvilken trasé gjennom Nordmarka som til slutt blir valgt, er det myndighetene og Norges vassdrags- og energidirektorat som til slutt bestemmer.

Trafostasjon på Liåsen

For å kunne forsyne Oslo syd og Follo med strøm, planlegger Statnett en ny trafostasjon på Liåsen ved Klemetsrud.

Planene har ført til en del protester, deriblant fra Østmarkas venner som er skeptiske til en trafostasjon i området.

– Dette vil beslaglegge en del areal, men her har forbruket økt og vi trenger å få fraktet mer strøm ned til forbrukerne i Oslo syd og Follo-regionen, sier Kristin Melander Vie i Statnett.

Dette vil også være viktig når den nye Follobanen er på plass, ifølge Vie.

En fornyelse av gamle anlegg nordøst for Oslo ligger lenger frem i tid, men Statnett planlegger en ny trafostasjon i Djupdal nær E6 i Skedsmo.

Les: Overordnet plan for sentralnettet i Stor-Oslo