Hopp til innhold

Hun kjøpte hydrogenbil, nå stenges pumpene

– Det føles ganske urettferdig, og føles som en feil utvikling i et land som bør satse på miljøteknologi, sier Anna Røtnes.

Hydrogenbil

Bilen til Anna Røtnes har 296 kilometer igjen å kjøre før den må fylles på nytt med hydrogen. Men om to dager er det bare én hydrogenstasjon igjen på Østlandet.

Foto: Vegar Erstad / NRK

Da familien og Anna Røtnes fra Oslo skulle investere i ny bil tenke de mye på miljøet. De fant ut at hydrogen var det beste å satse på fordi bilene hadde lenger rekkevidde og at batteriene tålte den norske vinteren.

– Da vi kjøpte bilen for litt over to år siden ble vi fortalt at hydrogen var teknologi som det ville komme mer og mer av, og at de regnet med at hele Norge ville være bygget ut med fyllestasjoner innen 2020, sier Anna Røtnes.

Nå kan det se ut som om at det var en dårlig investering for familien. Det er fortsatt en stund til hun må tanke, men om to dager er det bare en eneste hydrogenstasjon igjen der familien kan fylle bilen, og den ligger i Sandvika.

– Vi kan fremdeles kjøre rundt i Oslo-området, men en av grunnene til at vi kjøpte hydrogenbil var at vi hadde en hytte i nærheten av Porsgrunn og en hytte i nærheten av Biri, sier Røtnes.

Å kjøre til hyttene fremover nå kan bli vanskelig, og det er fortvilende mener Røtnes.

– Det føles ganske urettferdig, og føles som en feil utvikling i et land som bør satse på miljøteknologi, sier Røtnes.

Ivrig fylkeskommune

Akershus fylkeskommune har satset 30 millioner på hydrogenbiler og fyllingsstasjoner, både SV og Frp har vært kritiske til pengebruken.

– Dette er skattebetalernes penger og fylket har brukt flere titalls millioner på å sette i stand disse stasjonene og for å få dem opp og gå, sier Vibeke Limi, gruppeleder for Frp for fylkestinget i Akershus.

Vibeke Limi

Sløsing med offentlige midler, mener Vibeke Limi gruppeleder i Frp for fylkestinget i Akershus.

Foto: Vegar Erstad / NRK

Nå har den største leverandøren, Hyop, som har fått støtte av Akershus fylkeskommune, bestemt seg for å legge ned alle de fem hydrogenstasjonene, som hovedsakelig ligger på østlandsområdet. Det rammer eierne av hydrogenbiler.

Limi mener hele situasjonen er veldig trist. Hun er frustrert over situasjonen, spesielt situasjonen for hydrogenbileiere i Norge.

Ikke mer penger igjen

Også daglig leder av Hyop, Ulf Hafseld, synes situasjonen er trist.

– Dette er en trist dag for oss og alle som kjører hydrogenbiler. Vi har gjennom disse syv årene fått offentlig kapital og fra de private. Nå var kassa tom, og vi hadde ikke mer i sikte. Så da kunne vi ikke drifte lenger, sier Hafseld.

Ulf Hafseld

Daglig leder av Hyop, Ulf Hafseld, sier til Limis (Frp) kritikk at Hyop har samarbeidet med fylkeskommunen og hatt en åpen kommunikasjon om arbeidet.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

– Ha litt is i magen

Venstres gruppeleder for fylkestinget i Akershus, Solveig Schytz synes det er synd at Hyop velger å stenge sine stasjoner, men de mener fortsatt at Akershus fylkeskommune ikke har kastet bort penger.

– Hyop har spilt en utrolig viktig rolle fra 2011 da det ble opprettet. Selskapet tok over hydrogenstasjoner som Statoil (jour.anm, nå kalt Equinor) valgte å legge ned. Hyop har vært kjempeviktig for å drive de stasjonene vi hadde, sier Schytz.

Solveig Schytz

Venstres gruppeleder for fylkestinget i Akershus, Solveig Schytz, mener det ikke har vært bortkastede penger.

Foto: Vegar Erstad / NRK

Nye stasjoner vil åpne på Østlandet, og Schytz mener at bileiere må ha litt is i magen.

– Det kommer en ny hydrogenstasjon på Hvam, og det kommer en i Ås til neste år. Det blir et godt tilbud på Østlandet, avslutter hun.