Hopp til innhold

Han vant en kamp for dyslektikere – men får ikke hjelp selv

Skoleelever med dysleksi fikk tidligere i år muligheten til å slippe karakter i 2. fremmedspråk på videregående skole. Likevel får mange nå avslag.

Simen Aam Gulbrandsen

AVSLAG: For snart tre år siden klaget Simen Aam Gulbrandsen på at han som dyslektiker måtte ha to fremmedspråk på videregående. Diskrimineringsnemnda støttet ham, og dermed ble det en forskriftsendring.

Foto: Trine Bråthen / NRK

Vinteren 2014 satte den da 16 år gamle Simen Aam Gulbrandsen fra Sørumsand seg ned sammen med foreldrene og skrev til Likestillings- og diskrimineringsombudet.

Familien mente kravene om fordypning i fremmedspråk var diskriminerende for elever med lese- og skrivevansker.

Noen år tidligere hadde Simen fått diagnosen dysleksi. Nå som han gikk på idrettslinjen på Bjørkelangen videregående skole, oppdaget han at valg han tok på ungdomsskolen skulle straffe seg de neste årene.

Reglene er slik at hvis man velger studiespesialisering på videregående, og ikke har hatt fransk, tysk eller spansk på ungdomsskolen, må man ha et fremmedspråk i tillegg til engelsk, i alle tre årene. Hvis ikke får man ikke fullverdig vitnemål etter endt skolegang.

– For ikke å stryke i engelsk på ungdomsskolen tok jeg engelsk fordypning, istedenfor spansk eller tysk. Derfor måtte jeg nå ha spansk i tre år på videregående, forteller han.

Og fremmedspråk er vanskelig for Simen.

– Jeg lærer av å lytte, og å følge med i undervisningen. Det å lære et nytt språk bare ved å lytte, er ikke som å lære historie for eksempel.

«Søknad ikke innvilget»

Sammen med en gutt fra Oslo, forklarte han situasjonen for Likestillings- og diskrimineringsnemnda. Og fikk medhold.

I april sendte derfor Kunnskapsdepartementet ut en instruks om at elever med alvorlig dysleksi kunne slippe å bli vurdert i andre fremmedspråk enn engelsk.

Altså slippe karakter. Undervisningen må fortsatt følges.

Problemet for Simen var at han allerede hadde kuttet ut spanskundervisningen i tredje klasse på videregående. Det ble for krevende. I stedet tok han faget toppidrett.

Likevel søkte han fylkesmannen om å slippe å bli vurdert i spansk, med henvisning til den nye instruksen, for å få fullverdig vitnemål, ikke bare kompetansebevis.

Men fylkesmannen avslo søknaden.

«Du gis ikke dispensasjon fra kravet om vurdering (..) fordi du ikke er elev i faget», skriver de.

– Vi forholder oss til retningslinjene vi har fått, og det er lite rom for å utøve skjønn, sier Brit Jakobsson, fylkesmannen i Oslo og Akershus.

Caroline Solem

Caroline Solem i Dysleksi Norge reagerer på at mange har fått avslag på søknaden sin.

Foto: Beth Vilbo

Interesseorganisasjonen Dysleksi Norge mener det må være mulig å finne en løsning også for Simen Aam Gulbrandsen.

– Det er veldig trist at han har fått avslag, jeg håper han slipper flere runder nå, sier Caroline Solem.

Mange avslag

Men Simen er ikke alene om å få avslag på søknaden sin. Bare i Oslo og Akershus er 43 av de 45 søknadene om fritak for karaktervurdering avslått.

– Oi, det var et kjempehøyt tall, sier Caroline Solem i Dysleksi Norge da NRK informerer henne.

Hun synes det kan virke som om retningslinjene er tolket for strengt, og er skuffet.

– Jeg har inntrykk av at Kunnskapsdepartementet ønsket seg en smidig ordning for å få til dette, men slik har det tydeligvis ikke blitt.