Hopp til innhold

Frøs i hjel etter strømkutt

I flere måneder forsøkte Hafslund å nå kunden. I januar ble den eldre mannen (72) funnet død i sitt hjem.

Huset til 72-åringen på Bærums Verk

En 72 år gammel mann frøs i hjel i boligen sin på Bærums Verk etter at Hafslund hadde stengt av strømmen.

Foto: Morten Holm / Scanpix

Etter bekymringsmeldinger fra naboer rykket politiet ut 13.januar. Da fant de 72-åringen som hadde frosset i hjel i et rekkehus på Bærums Verk i Bærum.

- Vi fant mannen død i hjemmet sitt, og obduksjonsrapporten bekreftet våre mistanker om at han hadde frosset i hjel, sier Olav Brubakk, politioverbetjent ved kriminalvakten i Asker og Bærum politidistrikt.

Politiet tror mannen har vært død i flere uker før han ble funnet.

– Dette er en trist og tragisk sak, sier informasjonsdirektør i Hafslund, Karen Onsager.

(Trykk på bildet for å se video.)

Video nsps_upload_2010_1_26_9_25_18_411.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Karen Onsager, informasjonsdirektør i Hafslund.

Forsøkte å nå kunden

Etter manglende betaling av strømregningene forsøkte Hafslund å komme i kontakt mannen, både gjennom hjemmebesøk og inkassobrev.

Da de ikke fikk respons ble strømmen tatt den 24.november i fjor. Da var det et par kuldegrader ute.

– Vi har fått vite av politiet at dette er en mann som hadde et veldig svakt sosialt sikkerhetsnett, sier Onsager.

Haflsund skriver på nettsiden sin at mannen var 72 år gammel. Han skal ikke ha hatt pårørende eller bekjente som kunne ha oppdaget at noe ikke stemte.

Går gjennom rutinene

– Vi har fulgt de lover og regler som gjelder her, men det er snakk om et dødsfall her så vi må revurdere våre rutiner, sier Onsager.

Hvert år stenger Hafslund strømmen til rundt 5000 kunder.

I mange tilfeller gjelder det leiligheter der ingen bor, men det var ikke tilfellet denne gangen.

Les: Vil kontakte strømleverandørene

Justisdepartementet på banen

Foruten å sjekke varslingsrutinene, ser Hafslund også på muligheten om å varsle andre som kan fange opp og forhindre lignende situasjoner.

– Sosiale myndigheter må på banen, sier Onsager.

– Vi vil be om en revurdering av det lovverket som regulerer nettselskapenes stengepraksis for å se på om nettselskapene også kan varsle sosiale myndigheter i tilfeller der man ikke kommer i kontakt med kunden.

Og justisdepartementet vurderer nå om det bør bli vanskeligere å stenge av strømmen, selv om ikke regningen er betalt.

- Vi vil også se på om det er perioder hvor man ikke bør ta strømmen i det hele tatt, for eksempel om vinteren når det er kaldt, sier statssekretær Astri Aas-Hansen.

Ta kontakt

Hafslund sender ut flere hundre tusen stengevarsler i året, men bare i svært få tilfeller går det så langt at kunder får strømmen kuttet.

– Har en kunde problemer med å betale strømregningen så ber vi om at de kontakter sosialkontoret for å se om de har krav på støtte, sier Onsager.

– De kan også godt kontakte oss. Som oftest finner vi en løsning som både vi og kunden kan leve med.

Hva er din reaksjon? Kommenter her.