Hopp til innhold

Færre klager på Ruter

Ruter har mottatt færre klager en ventet etter omstrukturering av kollektivtilbudet i Oslo og Akershus.

Reisekort

Færre klager på Ruters nye system for kollektivreisende enn forventet.

Foto: Magnus Brattset Drabløs / NRK

Ruter rustet opp til klagestorm da de la om pris og sonesystemet i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus tidligere i høst.

– Vi rustet opp beredskapen både på klagefronten og på ren informasjon til kunder, forteller kommunikasjonsrådgiver Linda Nordbø i Ruter til NRK.

Bredt ut med informasjon

Mange var skeptiske til de store endringene som Ruter innførte tidligere i høst.

Omleggingen skal gjøre det enklere å være kollektivreisende i Akershus og Oslo, men Ruter innrømmet at det også ville kunne by på utfordringer

Men nå viser det seg altså at det har gått mer smertefritt enn forventet. Nordbø mener det skyldes grundig arbeid i forkant av overgangen.

– Vi gikk veldig bredt ut med kundeinformasjon, både i media og hadde informanter ute. Det opplever vi at fungerte veldig bra, sier Nordbø.

– Positive endringer

At det fortsatt er kunder som ikke er fornøyd med det nye systemet, mener Nordbø at man må regne med.

– Når man gjør en så stor endring som vi har gjort, så er det klart at du klarer ikke å legge om systemet slik at alle blir fornøyd. Det vi opplever er at de aller fleste ser på de nye prisene og sonene som en positiv endring.