Hopp til innhold

– Vi må se Oslo-tunneler i sammenheng

– Når vi skal bygge både tog- og T-banetunnel under Oslo, må vi se det i sammenheng. Den planen får vi først om ett år, sier politisk ledelse i samferdselsdepartementet.

T-banen

Passasjerene på T-banen må tåle å presse seg sammen i mange år framover. Tunnelen mellom Majorstua og Tøyen er flaskehalsen i nettet og det tar mange år før det kommer en ny tunnel.

Foto: Dina Johnsen / NRK

Denne uka ble togsett nummer 115 satt i drift på T-banen, og med den nåværende kapasiteten på nettet, er det ikke plass til flere vogner. Den største flaskehalsen i Oslos T-banenett er tunnelen mellom Majorstua og Tøyen.

John-Ragner Aarset

John-Ragnar Aarset, statssekretær (H) Samferdselsdepartementet.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

– Jernbaneverket, Vegvesenet og Ruter jobber på spreng med å legge fram en plan for oss om hvordan man bør bygge ny T-banetunnel og jernbanetunnel gjennom Oslo, sier John-Ragnar Aarset, statssekretær (H) i Samferdselsdepartementet.

Denne planen skal være ferdig om et år.

– Når vi skal bygge både T-banetunnel og jernbanetunnel er det lurt å få på bordet hvordan man kan se det i sammenheng. Planen skal si om dette kan dekkes av den samme tunnelen eller hva slags konsept som er best, fortsetter Aarset.

Venter dobling på 15 år

I Oslo frykter Ruter-sjefen at selskapet ikke skal greie å ta i mot den forventede veksten.

I fjor var det 85 millioner reiser på T-banen i Oslo, og i 2030 er det ventet at det blir dobbelt så mange.

– Jeg håper det ikke blir vanskelig å få nye kunder fordi det oppfattes som at det er for fullt, sier administrerende direktør Ruter AS Bernt Reitan Jenssen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

T-banen

I fjor ble det foretatt 309 millioner reiser med kollektivtransport i Oslo og Akershus. Noe som er en økning på 3,1 prosent fra året før.

Foto: Dina Johnsen / NRK

Må vente flere år

Passasjerene må tåle å presse seg sammen i mange år framover. Når planen først kommer til politikerne, tar det trolig flere år før det begynner å skje noe.

– Det er sånne ting som må inn i neste transportplan som gjelder fra 2017. Vi må først se hva slags konsept som ligger på bordet, sier Aarset.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Utbygging

På Økern i Oslo jobbes det med en ny t-banestrekning som skal åpne våren 2016.

Foto: Dina Johnsen / NRK

Fornebubanen 2016?

Når det gjelder Fornebubanen er det derimot håp om at det går raskere.

– Jeg håper det skal være mulig å komme i gang med den i 2016, i hvert fall 2017. Det blir jobba på spreng i Bærum kommune med reguleringsplaner. Oslo har fått opp farten og sier nå at de kan være ferdig med sine planer i 2015. Så hvis ting går «stang inn» så kan byggingen starte i 2016, sier Aarset.

Og han legger til at regjeringen fortsatt står fast ved at Staten skal betale halvparten av regningen for en ny bane til Fornebu.

Det er ofte trengsel om plassen på byens busser og T-baner i rushtida.

Det er ventet dobling i tallet på T-banepassasjerer i 2030, og allerede nå står folk som sild i tønne i rushtida.