Den nye ordningen skal gi prisinformasjon på en tydeligere og mer forståelig måte.
– Det er viktig at forbrukerne gis god prisinformasjon. Det kan være store prisforskjeller mellom ulike drosjeselskaper, og de nye prisoppslagene vil gjøre det lettere for forbrukerne å velge billigste alternativ, sier fagdirektør hos Forbrukerombudet, Jo Gjedrem.
Prisen blir beregnet av summen av startpris, medgått tid og kjørt distanse.
Artikkelen fortsetter under bildet
I tillegg til prisene for enkeltelementene skal det også oppgis pris for en type tur.
En tur på 8 kilometer som tar 13 minutter er brukt som eksempel. Den såkalte jamførprisen viser hva drosjeselskapet tar for en tur med denne lengden og varigheten.
Ved å sammenligne jamførprisen hos ulike selskaper, kan kunder danne seg et bilde av prisnivået.
- Les også:
Slik velger du billigst
Prisopplysningene skal være godt synlig i hver enkelt drosje. I tillegg vil de være tilgjengelig på taxiholdeplasser, og de fleste selskaper vil også ha informasjon på sine nettsider.
I utkastet foreslås det at selskapene skal ha plikt til å legge ut takstene på nettsiden slik at kunder som bestiller drosje via nettet skal ha mulighet til å velge det billigste alternativet.
Ordningen har kommet i stand som resultat av et samarbeid mellom Forbrukerombudet, Forbrukerrådet, Norges Taxiforbund og Konkurransetilsynet.
Penger å spare
Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, tror folk vil kunne spare mye penger på det nye systemet.
– Jeg tror mange bare tar den drosjen som står først i køen på holdeplassen, eller av gammel vane ringer det selskapet de alltid har ringt.
– Det kan være penger å spare hvis du finner ut hvilket selskap som er billigst for den turen du vanligvis reiser. Jeg oppfordrer nå kommunene til å lage godt synlig prisoppslag på holdeplassene, slik at kundene kan gjøre et bevisst valg når de velger selskap, avslutter Rygg.