Hopp til innhold

Nå blir det enklere å sammenligne drosjepriser

Torsdag blir det innført et standardisert takstsystem for alle landets drosjer. Det skal gjøre det lettere for kundene å sammenligne priser, og spare penger.

Taxi

Den nye ordningen skal gi prisinformasjon på en tydeligere og mer forståelig måte.

Foto: Karina Jørgensen / NRK

Den nye ordningen skal gi prisinformasjon på en tydeligere og mer forståelig måte.

– Det er viktig at forbrukerne gis god prisinformasjon. Det kan være store prisforskjeller mellom ulike drosjeselskaper, og de nye prisoppslagene vil gjøre det lettere for forbrukerne å velge billigste alternativ, sier fagdirektør hos Forbrukerombudet, Jo Gjedrem.

Prisen blir beregnet av summen av startpris, medgått tid og kjørt distanse.

Artikkelen fortsetter under bildet

Jo Gjedrem

Se nye prisoppslagene vil gjøre det lettere for forbrukerne å velge billigste alternativ, sier fagdirektør hos Forbrukerombudet, Jo Gjedrem.

Foto: Pressefoto

I tillegg til prisene for enkeltelementene skal det også oppgis pris for en type tur.

En tur på 8 kilometer som tar 13 minutter er brukt som eksempel. Den såkalte jamførprisen viser hva drosjeselskapet tar for en tur med denne lengden og varigheten.

Det kan være penger å spare hvis du finner ut hvilket selskap som er billigst for den turen du vanligvis reiser.

Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet

Ved å sammenligne jamførprisen hos ulike selskaper, kan kunder danne seg et bilde av prisnivået.

Slik velger du billigst

Prisopplysningene skal være godt synlig i hver enkelt drosje. I tillegg vil de være tilgjengelig på taxiholdeplasser, og de fleste selskaper vil også ha informasjon på sine nettsider.

I utkastet foreslås det at selskapene skal ha plikt til å legge ut takstene på nettsiden slik at kunder som bestiller drosje via nettet skal ha mulighet til å velge det billigste alternativet.

Ordningen har kommet i stand som resultat av et samarbeid mellom Forbrukerombudet, Forbrukerrådet, Norges Taxiforbund og Konkurransetilsynet.

Penger å spare

Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, tror folk vil kunne spare mye penger på det nye systemet.

– Jeg tror mange bare tar den drosjen som står først i køen på holdeplassen, eller av gammel vane ringer det selskapet de alltid har ringt.

– Det kan være penger å spare hvis du finner ut hvilket selskap som er billigst for den turen du vanligvis reiser. Jeg oppfordrer nå kommunene til å lage godt synlig prisoppslag på holdeplassene, slik at kundene kan gjøre et bevisst valg når de velger selskap, avslutter Rygg.