Dryppende bro gir lakkskader for millioner

I sju år har det dryppet tjære fra en bro over E6 i Akershus. Statens vegvesen vet ikke hva de skal gjøre for å stoppe lekkasjen. Mange kan være rammet uten at de vet det selv.

Tjære drypper fra bro

Slik ser det ut under Sundbyveien bru i Akershus. Flekkene er kreosot, som består av flere typer tjære.

Foto: Martin Habbestad / NRK

Are Opperud var på vei hjem fra jobb en varm maidag i år, da bilen hans fikk store skader. Da han kjørte under brua begynte det å «duskregne» på frontruta, forteller han.

Are Opperud

Are Opperud måtte omlakkere bilen sin for 20.000 kroner.

Foto: Sigurd Øygarden Flæten / NRK

– Jeg var såpass sliten at jeg tenkte ikke mer over det. Dagen etter skulle jeg reise på jobb igjen og jeg så at det var lange brune striper på panseret og mange flekker rundt ellers på bilen. Det luktet rett og slett kreosot, sier han.

Siden 2011 har flere bilister måttet ty til omlakkering etter å ha kjørt under Sundbyveien bru, som går over E6 rett før Andelva i Eidsvoll. Og prisene har blitt stive – Statens vegvesen har punget ut og betalt for skadene.

Skade på bil

Slik så skadene på Are Opperud sin bil ut.

Foto: Privat

I 2017 meldte Romerikes Blad at Statens vegvesen hadde betalt ut over 2,5 millioner i erstatninger. Vegvesenet kunne ikke oppgi hvor mye summen er på nåværende tidspunkt til NRK.

Når kreosot treffer bilene, er det ikke mulig å vaske bort, sier Opperud. For han ble skadene store.

– Det kom på nesten 20.000 kroner, vi måtte lakkere halve bilen. Men Statens vegvesen er veldig åpne om det og dekker regningen, sier han.

– Været i sommer har gitt utfordringer

Senioringeniør i broseksjonen i Statens vegvesen, Hauke Burkart, sier det er vanlig at det drypper fra en bro rett etter den er bygget. Men at Sundbyveien bru har dryppet så lenge, er ekstremt.

– Vi vet ikke eksakt hva som gjør at denne broen drypper så mye. Vi prøver å finne ut av det med analyser av treet og andre ting.

Burkart forklarer at de har satt opp oljeabsorberende duk for å samle opp kreosot. Det har hjulpet, men ikke satt en stopper for problemet. Været i sommer har gjort treverket og dekket veldig varmt, og kreosoten har lettere «svettet ut».

Hauke Brukart

Senioringeniør i broseksjonen i Statens vegvesen, Hauke Burkart, undersøker broen.

Foto: Sigurd Øygarden Flæten / NRK

– Vi ser at det dukker opp nye problemer. Den veldig varme sommeren har gitt større utfordringer enn vi vanligvis har hatt. I tillegg ser vi at vi har en lekkasje i membranen som gjør at vi får større drypping enn vi hadde før. Det må vi håndtere, sier han.

Vil advare andre

Opperud gikk til forsikringsselskapet sitt med skadene på bilen. Den er nå omlakkert og like hel igjen – men han oppfordrer andre til å ha øynene åpne.

– Det er sikkert mange tusen som har fått de samme skadene og mange gjennomreisende som ikke er klar over hvor det kommer ifra.

– Jeg anbefaler alle bilister som får sånne brune flekker på bilen og ikke får vasket det bort å oppsøke lakkeringsfirma, sier han.