Naturvernforbundet i spissen for en rekke miljøorganisasjoner mener at det er flere gode grunner til å legge
, den såkalte Nittedalsbanen.- Verdifulle våtmarksområder ved Tyrifjorden blir spart for inngrep.
- Godstrafikken til Bergen blir fraktet direkte fra Alnabru og nordover uten å belaste Oslo S og Oslotunnelen.
- Nittedalsbanen blir første del av en ny Gjøvikbane.
Men idéen blir blankt avvist av Samferdselsdepartementet, som har satt fullt trykk på planleggingen av Ringeriksbanen via Sandvika.
– Dette er en mulighet som har vært utredet flere ganger hver gang Ringeriksbanen har vært vurdert, sier statssekretær John-Ragnar Aarset (H).
Samme konklusjon
– En har alltid konkludert med at Ringeriksbanen bør gå mellom Hønefoss og Sandvika. Hvis vi skulle tatt opp igjen denne idéen nå, hadde det betydd at planleggingen av Ringeriksbanen hadde rykket veldig mange år tilbake tid, sier Aarset.
- Les også: Sparer 1 milliard ved å bygge sammen
- Les også: 20 millioner til Ringeriksbanen
Han sier at det er langs traséen via Sandvika pendlergrunnlaget for Ringeriksbanen er best.
– Det er også områder i Bærum som kan bygges ut hvis vi får Ringeriksbanen, det som heter Avtjerna. Det er rett og slett her banen får flest passasjerer og kortest reisetid, konstaterer John-Ragnar Aarset.
Heller ikke medlem av Stortingets transportkomité fra Akershus, Sverre Myrli (Ap), er interessert i en omkamp.
Må komme i gang
– Nå må vi komme igang med Ringeriksbanen og ikke starte enda en utredning og bruke enda flere år på planlegging, sier Myrli.
Myrli sier at ny Gjøvikbane, eventuelt gjennom dalen i Nittedal, nødvendigvis ligger lenger fram i tid. Han deler imidlertid ikke Naturvernforbundets syn på at en utvikling av Gjøvikbanen står og faller på at Ringeriksbanen blir en del av strekningen.
– Hvis vi har litt vyer, kan vi også tenke oss en forlengelse av Gjøvikbanen til Lillehammer med ei ny Mjøsbru til Moelv, sier Sverre Myrli.
Bekymret for Oslotunnelen
Et snev av forståelse møter Naturvernforbundet hos Venstres nestleder Ola Elvestuen. Han deler bekymringen for at en Ringeriksbane via Sandvika vil legge ytterligere press på en allerede belastet Oslotunnel, men avventer den store Oslotunnel-utredningen før han uttaler seg kategorisk.
– Det avgjørende er hva slags tilbud og frekvens vi kan gi, og det henger nøye sammen med kapasiteten i tunnelen.
– Ellers ser ikke jeg på Ringeriksbanen og Nittedalsbanen som motsetninger. Nittedalsbanen er også et selvstendig poeng for å bedre tilbudet på Gjøvikbanen, sier Ola Elvestuen.
- Les også: Gjøvikbanen kan få dobbeltdekkere
- Les også: Norges tregeste togstrekning
Glemmer ikke Gjøvikbanen
Også statssekretæren i Samferdselsdepartementet deler bekymringen for Gjøvikbanen.
– At det må gjøres noe med Gjøvikbanen gjennom Nittedal og videre, både på kort og lang sikt, det er det ingen tvil om, sier John-Ragnar Aarset.