Prislappen på utbyggingen er anslått til drøye 30 milliarder kroner pluss merverdiavgift.
Men ved å samkjøre prosjektene sparer de inn enorme summer, forteller regional utviklingsdirektør i Jernbaneverket, Lars Christian Stendal.
– For det første blir det én byggherreorganisasjon, i stedet for to. Det betyr at vi sparer utgifter til folk, til leie av arealer og lokaler, og får mange synergier ut av det.
- Les også: Gir 20 millioner til Ringeriksbanen
– Flere fordeler
Vegvesenet og Jernbaneverket har også sett på hvordan de kan sette fart på prosessen og komme i gang så raskt som mulig.
Med overlappende planfaser, raske beslutningsprosesser og nødvendige budsjettmidler tror de det kan være mulig å komme i gang med byggingen i 2019.
– I stedet for at vi konkurrerer hver for oss om de samme entreprenørene kan vi gå ut felles med det, sier Stendal.
– I tillegg kan vi optimalisere gjennomføringen slik at vi utnytter overskuddsmassene som vi har på jernbanen til å bygge vei med. Det er også en rekke andre forhold som gjør at vi sparer penger, sier Stendal.
Ringeriksbanen er spådd av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til å bli en viktig pendlerstrekning med sin korte reisetid mellom Hønefoss, Sandvika og Oslo. Befolkningen øker på Østlandet, og Ringeriksbanen skal være med på å ta unna transportbehovet.
- Les også: