Hopp til innhold

– Hurtigbåter kan løse trafikkork

Bedre tilbud om hurtigbåt på Oslofjorden kan spre befolkningsveksten ut av det sentrale hovedstadsområdet. Flere kommuner langs fjorden vil ha bedre båtforbindelse til Oslo.

Georg Smedhus

Røyken-rådmann Georg Smedhus konstaterer at fjorden ligger som en speilblank autostrada inn til Oslo sentrum.

Foto: Olav Juven / NRK

Røyken i Buskerud står i spissen for initiativet om bedre hurtigbåttilbud. Rådmann i kommunen, Georg Smedhus, vil i første omgang at dagens hurtigbåt fra Slemmestad og Vollen til Aker brygge får flere avganger og anløp på Fornebu.

– Her ute langs Oslofjorden kan vi ta en veldig stor andel av befolkningsveksten. De som bor her, kan være i Oslo sentrum på en halv time, men det fordrer at vi får opp hurtigbåtløsningene, sier Smedhus.

Han mener båttilbudet kan komme opp raskt og gjøre at kollektivnettet henger sammen de nærmeste årene.

Lang vei på land

Slemmestad i Røyken rett over grensa fra Asker er ett av tettstedene langs kysten der det er store vyer, men der kommunikasjonen på land er kronglete.

Fra hurtigbåtbrygga ved den gamle betongfabrikken ligger fjorden som en speilblank autostrada strake veien til Oslo sentrum.

Røyken har sammen med Hurum og Akershus-kommunene Asker, Bærum, Frogn og Nesodden lenge jobbet for å utnytte fjorden bedre og legger fram sine tanker på et møte som Akershus fylkeskommune har invitert til på nyåret.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MS Tidebaronessen

Hurtigbåten som trafikkerer ruta Slemmestad - Vollen - Aker Brygge i dag.

Foto: Norled (tidl. Tide Sjø)

Hyppigere til Fornebu

I første omgang må dagens hurtigbåt fra Slemmestad via Vollen til Aker brygge få flere avganger og anløp på Fornebu, mener rådmannen i Røyken.

– Veldig mange av innbyggerne i Asker, Røyken og Hurum er typiske arbeidstagere for Fornbuområdet og får vi flere avganger til Forneby, vil det løse mye. Så kan vi over tid se for oss ytterligere utbygginger utover mot Sætre og Drøbak, sier Georg Smedhus.

Ruter sysler med planer om båtanløp på Fornebu, men ikke for hurtigbåten fra Slemmestad. Derimot kommer det en ny båtrute mellom Aker brygge og Fornebu i august neste år, og når brygga først er klar, vil trolig også hurtigbåten mellom Nesodden og Lysaker svinge innom.

Ti ganger så dyrt

På generelt grunnlag sier fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H), at fjorden har et uutnyttet potensial, men at det er vanskelige avveininger å ta.

– En båtpassasjer koster ti ganger mer enn en busspassasjer i vårt system. Men så er det sånn at du trenger jo ikke å bygge noen vei for båten. Det er jo en avveining man må gjøre ut fra hvor viktig man synes dette er. Vi kan jo selv tenke oss hvor vi hadde vært uten Nesodden-sambandet, sier Solli.

Les også: Kan bli bedre for de kollektivreisende på Nesodden

Rådmannen i Røyken mener det haster med å få et bedre båttilbud.

– Trafikken går tregere og tregere innover på E18. Vi må finne løsninger som virker fort og effektiv. Vi kan ikke vente på et nytt dobbeltspor gjennom byen eller ny E18, avslutter Smedhus.