«Noen ganger føler jeg meg mer som en vekter enn en pedagog.»
Det er blant beskrivelsene lærere gir av sin hverdag i grunnskolen.
Lærernes opplevelser med vold, trusler og trakassering i grunnskolen har økt voldsomt siste seks år, viser en ny spørreundersøkelse Respons Analyse har gjennomført for Utdanningsforbundet og NRK.
- 7 av 10 lærere, mer enn dobbelt så mange som i 2018, svarer at de har opplevd å bli truet eller trakassert siste år.
- Andelen som har opplevd flere tilfeller av trusler/trakassering er mer enn firedoblet.
Nær annenhver lærer har opplevd fysisk skade eller vold en eller flere ganger siste år. For seks år siden gjaldt dette hver fjerde lærer.
– Det er sjelden vi ser så tydelige utviklingstrekk eller endringer fra en måling til en annen, bemerker Idar Eidset i Respons Analyse.
Mer enn 1000 lærere har svart på undersøkelsen, og alle jobber i grunnskolen.
– Det har gått fra vondt til verre. Utviklingen er veldig negativ og bekymringsfull. Dette er en situasjon vi ikke kan leve med lenger, sier Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet.
Forbundet har over tid fått tilbakemeldinger fra sine medlemmer om at utfordringene ute i skolen vokser. Likevel er han overrasket:
– Omfanget er så påfallende mye verre nå enn det har vært.
Kunnskapsministeren kaller inn partene
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) karakteriserer omfanget av vold i skolen som et alvorlig problem.
– Det er et symptom på mange ting. Det er forhold både i skolen og utenfor skolen, og vi må jobbe langs flere spor for å snu den utviklingen, sier Nordtun.
Regjeringen har allerede gjort endringer i opplæringsloven, og har sendt et nytt lovforslag til Stortinget for å gi de som jobber i skole og SFO større mulighet til å gripe inn fysisk mot elever hvis det er fare for skade.
Nå erkjenner Nordtun at de som jobber i skolen forventer mer. Derfor kaller hun nå inn alle som jobber med skole til et krisemøte, og sier hun er klar for å «snu alle steiner» for å stoppe trenden med økende vold i klasserommet.
– Jeg er lydhør overfor de med skoene på i klasserommene på hva de mener kan fungere.
Savner støtte og oppfølging
I undersøkelsen beskriver mange av lærerne selv en ny hverdag i skolen:
«Det er helt krise!»
«Elevene oppleves å ha ingen grenser for hva som er greit å gjøre mot hverandre, på inventar, eller mot voksne.»
«Det har vært en stor økning i utagerende elever på den skolen jeg jobber ved bare det siste året.»
Undersøkelsen viser at svært mange lærere savner støtte i hverdagen. Bare 3 prosent av de spurte lærerne mener de har et støtteapparat som fungerer godt for å hjelpe elever med voldelig, truende og utagerende adferd på skolen sin. 19 prosent synes støtteapparatet fungerer «noenlunde greit».
Over halvparten har ikke et slikt støtteapparat – eller vet ikke om de har det.
Særlig de yngre lærerne og de som jobber i de laveste klassetrinnene oppgir at de er hyppigere utsatt for fysisk skade og vold.
Må gripe inn i vold mellom elever
Kunnskapsdepartementet har hittil vist til kommunenes arbeidsgiveransvar i debatten om skolevold.
I den nye undersøkelsen kommer det imidlertid frem at også vold mellom elever er svært omfattende. 77 prosent av lærerne – nesten 8 av 10 – svarer at de et siste året har måttet gripe inn fysisk i voldsepisoder eller farlige situasjoner mellom elever.
Utdanningsforbundet påpeker at det er et overordnet ansvar å sørge for trygt skolemiljø til barn.
– Når altfor mange kommuner og fylkeskommuner ikke har kontroll på dette, må det komme en klar marsjordre for hvordan de skal opptre.