Hopp til innhold

Vil tvinge folk til automatene

Fra og med 5. mai må du betale 20 kroner ekstra per togbillett, dersom du ikke har kjøpt billett før du går ombord.

Togbillett

NRK var innom Moss stasjon, hvor Torbjørn Andersen slet med å få kjøpt billett på en kranglete automat.

Foto: Shemsi Bunjaku / NRK

Stadig flere passasjerer kjøper billett på toget og dette vil NSB ha en slutt på.

Skal svi i lommeboken

NRK var innom en tur på Moss stasjon, hvor Torbjørn Andersen slet med å få kjøpt billett på en kranglete automat.

- Det går sikkert fint etterhvert. Hvis jeg ikke får billetten før toget kommer kjøper jeg bare av konduktøren, sier Andersen.

For det vil fortsatt være mulig å kjøpe billett på toget. Men det skal svi litt i lommeboka.

På alle tog uansett avstand utenfor Oslo, vil det koste deg 20 kroner ekstra dersom du kjøper billetten ombord.

En annen av passasjerene er ikke like fornøyd som Torbjørn Andersen.

- Det er dårlig service, sier han.

Hardt press på NSB-ansatte

Hovedtillitsvalgt i NSB, Tore Mentyjærvi er glad for at NSB gjør noe med en situasjon konduktørene har vært misfornøyd med, men frykter også innkjøringsperioden med ekstra press.

- Vi er glad for at mer av billettsalget overføres til automatene. Presset på konduktørene har vært for stort etter at en la ned billettsalget ved flere stasjoner. En prosess som vi i utgangspunktet på begynnelsen av 2000-tallet, var sterkt imot, sier Mentyjærvi.

NSB valgte da å legge ned en rekke togstasjoner, stenge billettsalgene på flere andre og overlot oppgaven med å selge "reisebevisene" til Narvesen-kiosker og konduktørene - som ble utstyrt med elektronisk billettsystem og bankterminaler.

Norsk Jernbaneforbund mener de nå får delta mer aktivt i omstillingene, men har vært motstander av endel av endringene som ble gjort i fortiden.

- Det vi frykter nå er det presset som vil komme mot konduktørene og de billettselgerne som enda er igjen på stasjonene. De vil selvsagt oppleve et økende press i omstillingsfasen, før billettsalg fra automater blir en vane for folk flest, sier Mentyjærvi til NRK.

- Systemet må endres

Åge Christoffer Lundeby, NSB

Ifølge informasjonssjef Åge Christoffer Lundeby, er det umulig for NSB å fortsette ordningen som den er i dag, hvis alle skal få kjøpt billett.

Foto: Shemsi Bunjaku / NRK

Informasjonssjef Åge Christoffer Lundeby i NSB innrømmer at presset på konduktørene har vært for stort, etter omstillingene i billettsalget.

- At vi nå flytter dette billettsalget bort fra konduktørene ved å innføre ekstra gebyr, gjør vi ikke for å tjene mer penger. Det er rett og slett et nødvendig virkemiddel.

- Folk blir sittende på toget uten å få kjøpt billett fordi konduktørene ikke når gjennom hele toget, sier Lundeby.

Han sier også at konduktørene ikke får drevet den kundeservicen de skal.

Informasjonssjefen har også forståelse for Mentyjærvis bekymring for omstillingsfasen.

- Mentyjærvi tar opp en viktig problemstilling som vi er nødt til å følge med. Vi er klar over at presset både på automatene og på de betjente billettlukene kommer til å øke.

- Her må vi følge med og se at ikke presset på de ansatte blir for stort, sier Lundeby til NRK.

Torbjørn med billett

Torbjørn Andersen greide biffen og fikk seg billett på automaten.

Foto: Shemsi Bunjaku / NRK