I fjor økte fergetrafikken mellom Horten og Moss igjen og nådde nye høyder.
Forventer økning i tungtrafikken
Over 1,5 millioner kjøretøy og nær 3 millioner passasjerer reiste over fjorden - alle sammen måtte kjøre gjennom Moss sentrum før eller etter fergeturen.
– Vi hadde en økning på 33.000 kjøretøyer, til tross for at tungtrafikken har gått noe ned som følge av finanskrisen. Nå har nedgangen i trailertrafikken flatet ut, og vi forventer en økning igjen, sier daglig leder for Bastø Fosen, Olav Brein.
- Les også:
- Les også:
Belastning for Moss sentrum
Dermed belastes Moss sentrum mer enn noen gang, til fortvilelse for byens innbyggere, som sliter med en av de mest forurensede bysentra i Norge.
– Nå har Bergen vært i fokus, men vi kommer tett etter. Moss sentrum har forurensning på linje med noe av det verste i Oslo, hevder leder av miljø- og samferdselsutvalget i Moss, Erik Roth-Nilsen.
- Les også:
- Les også:
Skal ta målinger av luften
Roth-Nilsen forbereder nye målinger av forurensningen fra veitrafikken gjennom sentrum av Moss.
Deretter er målet å sette en grense for hvem som får lov til å kjøre gjennom byen.
– Dette er den eneste veien å gå. Vi skal gjøre som en del byer i Europa har gjort og nekte de mest forurensende kjøretøyene å kjøre gjennom sentrum av Moss. Det skal skje etter EU-standard, påpeker Roth-Nilsen.
Dermed vil også de mest forurensende trailerne forhindres fra å nå fergekaia og må eventuelt ta veien om Oslofjordtunnelen eller Oslo sentrum.
Moss kommune må søke veimyndighetene om lov til å gjennomføre et slikt tiltak.
- Les også:
- Les også: