- Det går mot juli-rekord for Bastø Fosens ferger Moss-Horten, sier daglig leder i fergeselskapet, Olav Brein, til NRK.
I 2007 fraktet selskapet 175.000 biler i juli på strekningen Moss-Horten, i fjor var antallet 170.000 i samme måned, mens det i år ser ut til å bli 180.000 biler og 400.000 passasjerer i juli.
- Dårlig vær og stor grensehandel har ført til mye større mobilitet blant folk enn det vi trodde på forhånd, sier Brein.
Les også:
Gullruta med en halv million sommerturister
Foruten turistenes jakt etter solstråler og den vanlige til og fra-trafikken over Oslofjorden, er det tydelig at en lav svensk kronekurs er noe som får folk til å røre på seg denne sommeren.
Color Lines "gullrute" mellom Sandefjord og Strømstad frakter årlig rundt en halv million passasjerer fra midten av juni til og med midten av august, og i år er det svært hektisk for Color Lines ansatte på strekningen.
- Dette er vår høysesong, og grunnen til at det er så bra nå har blant annet med været å gjøre. Folk ønsker å finne alternative aktiviteter til strand og bading, sier markedssjef Øyvind Næss til NRK.
Les også:
Fantastisk sesong
For Color Lines rute mellom Strømstad og Sandefjord har året vært svært godt.
- Det virkelig travelt for tiden, og slik har det vært en god stund nå. Den svenske kronekursen og finanskrisen har innvirket på nordmenn, og mange har lagt sin handel til Sverige, sier markedssjef Øyvind Næss.
Nykommer får opp dampen
Handlebåten Mr. Shoppy, som har hatt en trang fødsel på ruten mellom Sarpsborg og Nordby nær Svinesund, har nå fått opp dampen på en ny strekning.
Båten går mellom Nordby og Tønsberg over Oslofjorden, og i følge rederiet er det fullt opp å gjøre.
Mats Idbratt i Orveline Group, som eier Mr. Shoppy, sier til Tønsbergs Blad at starten i juni for ruten Nordby-Tønsberg har vært lovende.
Det svenske selskapet vil ha seilinger i sommer og utover høsten.
- Vårt mål er helårsdrift, og vi tenker oss én daglig avgang i vinterhalvåret, mens vi nå har to daglige avganger mellom Tønsberg og Nordby/ Strømstad, sier Idbratt.
Idbratt mener ruten har potensial som et alternativ til Color Line i Sandefjord og Bastøfergen.
Les også: