Store skip risikerer å bli sendt til sjøs i dårlig vær.
I et nytt forlag til sjøvei inn til Borg havn i Fredrikstad, har Kystverket lagt ny alternativ trase midt i ankringsplassen.
– Ikke feste
Statslos i Fredrikstad, Hermund Nilsen, er bekymret hvis forslaget får gjennomslag.
– Vi har ankringsplass utenfor Hvaler også, men det er steinete og vanskelig å få feste. Samtidig som det er værutsatt. Vi risikerer dårlige situasjoner, forklarer han.
Dagens førstevalg er ved Belgen.
– Der er det god holdebunn og fint å ligge i dårlig vær, forteller han.
Konsekvensen av manglende ankringsplass er at skip risikerer å bli sendt til sjøs i dårlig vær, sier losen.
Problemet er at ankringsplassen ligger midt i krysspunktet mellom farleden inn til Borg havn og en ny trase som skal avlaste trafikken i fremtiden. Det kommer frem av et forslag som nå er ute til høring frem til mars.
- Les også: Dette kan det bli mindre av
- Les også: 150 meter lange skip kan droppe los
900 millioner kroner
Den ulykkesutsatte sjøveien skal utbedres for ni hundre millioner og for å møte fremtidens trafikk, men det er ikke lov å ankre midt i en led.
Dermed kan Borg havn stå uten et tilbud til skip i dårlig vær.
– En ankringsplass bør vi ha. Hvis den forsvinner har vi ikke noe sted å ankre for Fredrikstad havn.
Mandag var Kystverket og Rambøll på Hvaler for å informere om fremdriften av utbedringen av Borg havn.
Prosjektet har en prislapp på 900 millioner kroner og har vært utsatt flere ganger.
Den ulykkesutsatte farleden har vært et tema i flere år, og spesielt etter Godafoss-ulykken.
Blant annet har det vært fokus på dårlig merking av farleden.
Ikke avklart
Prosjektleder i Kystverket, Eivind Edvardsen, sier ingenting er endelig ennå.
– Vi kommer til å ha et godt samarbeid med losen og vi skal ta dem med i den videre prosessen, sier han.
Han mener det ikke er er noen grunn til bekymring.
– Ankringsplassen kommer de til å kunne bruke og det er ingen grunn til bekymring. Nå skal de være med i den videre prosessen og vi skal ha et kontrollert arbeid rundt det hele.