Hopp til innhold

Turist-Østfold samler seg

Reiselivskreftene i Østfold samler seg til kamp for å sette "Porten til Norge" ettertrykkelig på kartet.

Fredriksten festning, Halden
Foto: Rainer Prang / NRK

10. oktober trommes alle gode reiselivskrefter i fylket sammen for å planlegge hvordan Østfold best kan synliggjøres som reisemål og som ”Porten til Norge”.

En reiselivskonferanse skal sette fokus på merkevaren Østfold.

- Sammen er vi "Porten til Norge"

- Hensikten med reiselivskonferansen 10. oktober er å tromme sammen alle gode reiselivskrefter i fylket for å få drahjelp og innspill om hvordan vi best kan synliggjøre Østfold som reisemål og som ”porten til Norge”, sier prosjektleder Anne Louise Daae.

Grense
Foto: Rainer Prang / NRK

Konferansen markerer oppstarten av reiselivsprogrammet i Østfold, og inviterte er alle som jobber med eller berøres av reiseliv , fra turistkontorer og festivalarrangører til næringsliv og politikere, skriver Fylkesmannen i Østfold på sine nettsider.

Vil bygge merkevaren Østfold

Konferansens vil ta for seg tre hovedtemaer:

·Reisemålsutvikling og merkevaren Østfold – hva skal vi være for hvem, hvorfor og hvordan?  

·Ringvirkninger og merverdi – reiselivets samfunnsmessige og økonomiske betydning for egne og andre næringer.  

·Lokal mat og muligheter.

Styreleder i reiselivsprogrammet i Østfold, fylkespolitiker Helge Kolstad, er sammen med Anne Louise Daae vertskap for konferansen.

- På denne kick off samlingen vil vi presentere de ulike tiltakene i programsatsingen, ikke minst for å mobilisere og skape nettverk, samtidig som vi ønsker å skape en møtearena for kompetanse og samarbeid i opplevelsesøkonomien, sier Kolstad.