Hopp til innhold

Trafikkboom etter rushtidsavgift

Rushtidsavgiften har ikke fått svenskene til å droppe bilen. I stedet har trafikken økt.

Forurensing i rush-trafikken

KØ: Rushtidsavgiften har ikke fungert etter hensikten som er å få ned trafikken i Göteborg. I stedet har trafikken økt.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

I to år har svenskene krevd rushtidsavgift i Göteborg, men fra i fjor gjaldt det også utenlandske kjøretøy. Nå viser ferske tall at rushtidsavgiften ikke har fått ned trafikken, men opp, skriver P4 Väst.

Tall fra Transportstyrelsen viser at antall bilister gjennom betalingsstasjonene har økt fra 130,9 millioner i 2014 til 133 millioner i 2015.

– For å snu denne trenden, kreves det bedre kollektivtrafikk, sier kommunalråd Johan Nyhus til Göteborgs-Posten.

Millioner i kassa

Han skal nå ta opp trafikkøkningen med Västtrafik og regionen om hvordan de kan få på plass blant annet et enda bedre busstilbud.

Trängselskatt Fjällgatan Göteborg

RUSHTID: Mellom ni og 22 kroner er avgiften på hvis du kjører bil midt i rushet. Men det har ikke stoppet folk fra å ta bilen.

Foto: Transportstyrelsen

Rushtidsavgiften ble innført i 2013, men fra i fjor får også nordmenn regning i posten nå. Noe som har gitt mange hakeslepp.

For det har vist seg at avgiften på 22 kroner blir til 500 kroner ved første purring hvis du ikke betaler regningen i tide.

Etter at Göteborg hevet avgiften og trafikken har økt, har de fått inn 912,6 millioner kroner i fjor, mot 762, 6 millioner kroner i 2014.

Flere norske byer vurderer fortløpende en rekke tiltak, deriblant Bergen, for å få bedret luften.

Her finner du Transportstyrelsens informasjon om rushtidsavgiften

Tidligere var høyeste sats 18 kroner, men nå varierer den mellom 9 til 22 svenske kroner per passering, avhengig av når på dagen man passerer.

Mellom klokken 18.30 på kvelden og klokken 06.00 om morgenen er det gratis.