- Dette er spørsmål som burde ha vært avklart for lenge siden, sier prosjektleder Lasse Lundh i det svenske Vägverket til Bohusläningen.
Startsskuddet for bygging av den nye broen gikk i dag. Etter planen skal broen åpnes den 7. juni i 2005, på 100-års dagen for unionsoppløsningen.
Den nye broen blir 704 meter lang og vil koste 650 millioner norske kroner.
Toll for betongen?
Et uavklart spørsmål er eksempelvis når det fraktes betong fra Sverige og til den halvdelen av broen som står på norsk side av grensen, skal da hver last tollklareres? Hvordan skal det betales toll og moms? Prosjektlederen har ikke svaret. Og det skulle han gjerne hatt.
Utbyggerne på Svinesund vet ikke hvordan materialene skal tollklareres.
- Det synes urimelig, medgir tullinspektør Lennart Lennevi ved Svinesundstullen. Han håper det skal være mulig å finne smidige løsninger som er praktiske å håndtere.
I finansdepartementet
Saken ligger nå i den svenske finansdepartementet, der det pågår diskusjoner på ulike nivåer.
- Vi er i full gang med produksjonen, og Bilfinger, som har hovedentreprisen, må få beskjed om hva som gjelder. Vi kan ikke bli forsinket allerede fra starten. Tollbehandling kan skape forsinkelser. I neste måned starter støpearbeidet, og da blir det masser av transporter, sier en urolig Lasse Lundh til Bohusläningen.
Et EU-spørsmål
Det faktum at den norsk-svenske grensen er grense mellom et EU-land og et land utenfor EU gjør ikke saken mindre kompleks. Myndighetene er nemlig meget sent ute for å få tilpasset EUs merverdidirektiv. I så fall skulle nemlig alle EU-landene få si sitt, og da kan det fort gå et år...
Det kunne vært en løsning å gjort hele broen til et svensk byggeprosjekt og løse moms-spørsmålet i ettertid, men det er for sent når byggingen nå er begynt.
Byggematerialene til den nye broen skal frakes over Ringdalsfjorden ved hjelp av en linebane. Og ettersom det ikke er en etablert tollvei, trengs spesiell tillatelse.