SE OGSÅ: |
ALT OM: |
- Vi har en klar rutine om å varsle når nødmottaket er nede. Det var ikke tilfelle her, men det var store deler av et lokaltsamfunn som ikke hadde mulighet til å ringe ut, og da skal vi skjønnsmessig vurdere om ordfører og nødsentral skal varsles. Det kunne vi helt klart ha gjort her, sier Kristin Paus, informasjonsansvarlig i Telenor.
- Bekymret og irritert
Ordføreren i Eidsberg, Knut Hærland, sier han er bekymret over at han ikke ble varslet da nesten hele hans kommune var uten mulighet til å kontakte nødsentralen.
- Dette synes jeg ikke er bra i det hele tatt. Vi kan ikke ha sånne tilstander. Vi hadde ikke kontakt med Telenor, og vet fortsatt ikke hva som er årsaken til problemene. Jeg er bekymret og irritert, sier Hærland.
- Vi burde har ringt
Kristin Paus er enig i at informasjonen fra Telenor var for dårlig, men hun forteller også at stormen Inga som herjet over Østfold og resten av norskekysten gjorde det svært hektisk for teleoperatørene.
- Det er tøft for dem som sitter der og skal overvåke og varsle. Vi har hele tiden holdt folk oppdatert gjennom dere i NRK, men det er klart vi kunne også ha ringt både nødsentralen og ordføreren, det ser vi nå, sier hun.