SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Ifølge Vägverket skal det ikke være farlig å kjøre over brua, men inntil sprekkene er ordnet, vil ikke Vägverket og Statens Vegvesen godkjenne brua for overtakelse.
Dermed står en regning på flere millioner kroner foreløpig ubetalt.
Må sprøyte inn betong
Det er den tyske storentreprenøren Bilfinger Berger som har bygd brua, på oppdrag for byggherren Vägverket.
Sprekkene skal repareres i ukene som kommer, skriver VG.
- Det har oppstått en del små sprekkdannelser som vi må reparere. I de største sprekkene må vi sprøyte inn betong for å sikre bestandigheten av broen, forteller Jörgen Einarsson, fungerende sjef for Vägverkets region øst i Sverige.
Vagn Nielsen i det byggtekniske rådgivningsfirmaet Multiconsult kan fortelle at en reparasjon er veldig viktig.
- I sprekker som er større enn 0,2 mm kan vannet trenge inn. Da får man rust på armeringen og risikerer avskallinger av betong, sier han.