Hopp til innhold

Svensk-norsk togsamarbeid i gang

Jernbaneeksperter fra begge sider av grensen skal jobbe sammen for økt transport på skinner – både av gods og personer.

InterCity-tog på rødt lys

Ekspertgruppen skal blant annet forsøke å samkjøre norske og svenske planer for jernbaneutbygging.

Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) forteller at det har blitt satt ned en arbeidsgruppe med representanter fra hans departement, og det svenske motstykket, for å se på hvordan togtrafikken mellom Norge og Sverige bør utvikle seg, både på kort og lang sikt.

– Våre fagfolk på jernbane vil møtes med jevne mellomrom for å dele erfaringer. De skal se på hvilke planer som er på norsk og svensk side, hvordan vi skal samordne disse bedre og om det er småting i lovverket – i praktisk gjennomføring – der vi kan endre litt for å få flere tog til å gå mellom landene, sier han til NRK.no.

– Stort potensial

Det skal ikke være et supperåd.

Ketil Solvik Olsen, samferdselsminister (Frp)

Ekspertgruppen har blitt etablert i kjølvannet av et møte mellom samferdselsministeren og hans svenske kollega, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, i starten av desember.

– Vi har fra norsk side tatt kontakt med svenskene etter det møtet, som vi lovet, og det er i førsteomgang embetsfolk som skal gjøre dette grunnarbeidet. Så vil vi som statsråder bli involvert hvis det er viktige beslutninger som tas, sier Solvik-Olsen.

Han mener det er et stort potensial for å øke persontransporten på jernbane betraktelig allerede i nær fremtid. Dette er en av tingene gruppen skal se nærmere på.

– I utgangspunktet er det for å se på mulighetene som finnes, og som per i dag ikke har blitt brukt. Det er også for å se på hvilke investeringer som bør gjøres i spor og utstyr på begge sider for å gjøre det enklere å trafikkere grensene med tog.

Samferdselsministeren er likevel klar på at det viktigste er å øke godstransporten.

– I Østfold merker man for eksempel en betydelig økt trailertransport over Svinesund. Det skaper jo en vanskeligere situasjon på veinettet. Når en vet at det er ledig kapasitet på jernbanen så bør den brukes i større grad.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Ketil Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (fro) har store forventninger til samarbeidet.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

– Små justeringer

Gruppen av eksperter fra departementene vil sette i gang arbeidet sitt for fullt over nyttår, og Solvik-Olsen håper samarbeidet vil gi raske resultater.

– Dette blir jo en gruppe som jobber litt gjennom møter, litt hver for seg og kommuniserer med moderne teknologi. Det skal ikke være et supperåd.

Han tror det er mye som kan gjøres for å forkorte prosessene rundt investering og utbygging av jernbane.

– Da er det ofte lange planprosesser der en skal involvere lokale myndigheter, og det kreves bevilgninger.

– Jeg tror at når vi setter oss ned og snakker med hverandre, så vil en se at det noen ganger kun handler om å gjøre små justeringer i systemene og reglene som allerede finnes, for å kunne gjøre det lettere å krysse grensene.

Samferdselsministeren er overrasket over at det ikke har vært noe formelt samarbeid mellom Norge og Sverige på jernbanesiden tidligere.

– Det virker som at man har snakket litt sammen, men aldri ordentlig organisert. Vi har jo våre planer med Intercity-utbygging blant annet ned til Halden, i Sverige gjøres det en del utbygginger av jernbanen rundt Göteborg. Det som er viktig er at vi prøver å samkjøre planene våre, slik at vi gjør ting omtrent samtidig når vi nærmer oss grensen.

– Da vil vi få raskere nytte av de investeringene som gjøres. Det kan ikke bli sånn som det av og til er; at man oppgraderer på den ene siden av grensen, men ikke på den andre. Da blir investeringen egentlig litt bortkastet, sier han.