Svenske politikere vil forlenge perioden med bompenger på Svinesund for å ruste opp jernbanen fra Trollhättan til Oslo.
Strekningen regnes som en flaskehals, og både på svensk og norsk side kreves det fortgang i utbyggingen til dobbeltspor.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er enig at jernbanen rustes opp for å avlaste veiene, men han er lunken til å bruke bompenger.
– Jeg er skeptisk til å øke bruken av bompenger. Det er viktig at vi klarer å finne penger til dette i statsbudsjettet, mener han.
Drar til Sverige
Solvik-Olsen forteller at også han er bekymret over en store økningen av tungtransport på E6 over Svinesund.
Han reiser derfor til Sverige i begynnelsen av desember for å diskutere saken.
– Men dette er nok noe som har et langt perspektiv. Rett og slett fordi det er gjort fryktelig lite på lang tid.
Bomstasjonene ble satt opp for å finansiere oppgraderingen av en firefelts E6 over grensen.
Les også:
Fylkesordfører: – Statens ansvar
Den nye Svinesundsbrua alene kostet i overkant av 610 millioner norske kroner, og da den ble tatt i bruk i 2005 var planen at den nye strekningen skulle betales ned med bompenger over 20 år.
Stortingsrepresentant Ingjerd Schou fra Høyre kaller ideen om å bruke bompenger til å finansiere en opprusting av jernbanen for uhørt.
Men det er ikke bare borgerlige politikere som er skeptisk til å bruke bompenger for tog. Det er også fylkesordfører Ole Haabeth (A) i Østfold.
– Jernbaneutbygging bør være statens ansvar, konstaterer Haabeth.