Hopp til innhold

Skeptisk til bruk av bompenger

Samferdselsministeren tenner ikke på ideen om å bruke bompenger for å ruste opp jernbanen.

InterCity-tog på rødt lys

Samferdselsministeren er enig i at jernbanen må pusses opp, men han vil ikke bruke bompenger for å finansiere det.

Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Svenske politikere vil forlenge perioden med bompenger på Svinesund for å ruste opp jernbanen fra Trollhättan til Oslo.

Ketil Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Foto: Petter Larsson/NRK

Strekningen regnes som en flaskehals, og både på svensk og norsk side kreves det fortgang i utbyggingen til dobbeltspor.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er enig at jernbanen rustes opp for å avlaste veiene, men han er lunken til å bruke bompenger.

– Jeg er skeptisk til å øke bruken av bompenger. Det er viktig at vi klarer å finne penger til dette i statsbudsjettet, mener han.

Drar til Sverige

Bomstasjon Svinesund

Svenskene vil bruke inntektene fra bomstasjonen på Svinesund til å finansiere jernbaneutbygging.

Foto: NRK

Solvik-Olsen forteller at også han er bekymret over en store økningen av tungtransport på E6 over Svinesund.

Han reiser derfor til Sverige i begynnelsen av desember for å diskutere saken.

– Men dette er nok noe som har et langt perspektiv. Rett og slett fordi det er gjort fryktelig lite på lang tid.

Bomstasjonene ble satt opp for å finansiere oppgraderingen av en firefelts E6 over grensen.

Les også:

Fylkesordfører: – Statens ansvar

Den nye Svinesundsbrua alene kostet i overkant av 610 millioner norske kroner, og da den ble tatt i bruk i 2005 var planen at den nye strekningen skulle betales ned med bompenger over 20 år.

Stortingsrepresentant Ingjerd Schou fra Høyre kaller ideen om å bruke bompenger til å finansiere en opprusting av jernbanen for uhørt.

Men det er ikke bare borgerlige politikere som er skeptisk til å bruke bompenger for tog. Det er også fylkesordfører Ole Haabeth (A) i Østfold.

– Jernbaneutbygging bør være statens ansvar, konstaterer Haabeth.