– Mamma og pappa var litt imot moped, dei kjende det var meir trygt at eg køyrde mopedbil, seier Mikkel Beck Dypedal.
16-åringen frå Fredrikstad er éin av mange ungdommar som bruker mopedbil som framkomstmiddel.
I dag er det nærare 6300 mopedbilar i Noreg. Det er ein auke på 15 prosent samanlikna med same periode i fjor.
Bak rattet sit ofte 16-åringar.
Det uroar Statens vegvesen.
– Desse mopedbilane har på ingen måte ein tryggleik som kan samanliknast med ein vanleg personbil, seier Guro Ranes.
Ho er avdelingsdirektør for trafikktryggleik i Statens vegvesen.
Har opplevd stygge forbikøyringar
Mopedbilar har plass til to personar og har ei fartssperre på 45 kilometer i timen.
Både Dypedal og klassekameraten Linde Marie Haug fortel at køyretøyet er populært i vennegjengen.
Linde Marie Haug og Mikkel Beck Dypedal meiner mopedbilen gir dei meir fridom. Begge ser på kjøpet som ei investering.
Foto: Amalie Fagerhaug Evjen / NRKMen begge to seier at det har vore ubehagelege situasjonar på vegen.
– Eg køyrer ofte lange strekningar i 70-80-soner. Det har vore stader der eg har måtte bråbremse fordi forbikøyringar blir så stygge. Det er jo ekkelt for meg som køyrer til å frå skulen kvar dag, seier Haug.
– Bilen har nesten berre plastikk rundt seg, så eg kan forstå at uroa er der, seier Dypedal.
Meiner mopedbilen kan bli misoppfatta
I 2019 vart alderskravet for mopedbil senka til frå 18 til 16 år. Sidan då er det registrert nær 2000 fleire mopedbilar i Noreg, viser tal frå Opplysningsrådet for vegtrafikken.
Statens vegvesen ønskte ikkje å senke aldersgrensa.
I sommar kolliderte ein mopedbil og ein personbil i Steinkjer. Dei to tenåringsjentene som sat i bilen omkom. Statens vegvesen fryktar dei at det kan oppstå fleire fatale ulykker.
Guro Ranes trur bilistar tek meir omsyn til mopedar på vegane enn til mopedbilar.
– Vi er uroa over at det er ein såpass stor auke i denne aldersgruppa. Andre trafikantar kan oppleve at køyretøyet oppfører seg likt som ein personbil, seier ho.
Men klassekameratane Dypedal og Haug seier at dei kjenner seg meir beskytta i ein mopedbil enn på moped.
Dei trur også fleire vel mopedbil fordi han kan vere i bruk året rundt og har plass til to personar.
På parkeringsplassen utanfor Wang Toppidrett i Fredrikstad står det dagleg parkert opp til fleire mopedbilar.
Foto: Amalie Fagerhaug Evjen / NRKStyreleiaren i Mopedbil Norge i Rygge, Andreas Borch-Nielsen, seier salet har teke heilt av.
Han trur dei kjem til å selje over 700 bilar i 2023.
– Vi skrapar i overflata på noko som er i ferd med å bli ein skikkeleg marknad. Salet har auka både i Østfold og elles i landet. Dei fleste bilar blir kjøpte av 16-åringar eller foreldra til denne aldersgruppa, seier Borch-Nielsen.
Vil vurdere endringar
Dei som har førarkort til moped kan ikkje køyre mopedbil. Det er ein eigen undervisningsplan for denne typen køyretøy.
Hos Sørby Trafikkskole i Indre Østfold er det stort sett er 16-åringen som vil ha mopedbil-lappen.
Fagleg leiar Terje Sørby seier det er stort fokus på tryggleik under opplæringa.
– Heile opplæringa legg vekt på å finne plassen din i trafikken. Du må prøve å vere smart i forhold til vegar og tidspunkt du køyrer på, og vere flink til å sleppe fram andre trafikantar.
I mopedbilen til Mikkel Beck Dypedal er det god plass til to personar og bagasje.
Foto: Amalie Fagerhaug Evjen / NRKStatens vegvesen skal no analysere og følgje med på korleis trenden utviklar seg.
Dersom det oppstår fleire alvorlege ulykker vil dei foreslå å gjere endringar for å redusere bruken av køyretøyet.
– Vi meinte heile vegen at 18 år var den rette aldersgrensa. Når førarar berre er 16 år har dei ein annan trafikk-kompetanse enn ein 18-åring, seier Ranes i Statens vegvesen.
16-åringane i Fredrikstad angrar ikkje på kjøpet av mopedbil. Men dei skjønar at det kan vere irriterande for bilistar å hamne bak dei.
– Vi får ikkje gjort noko eller køyrt fortare så lenge vi har fartssperre. Kanskje folk kan bli litt betre på å ikkje ta dei stygge forbikøyringane, seier Linde Marie Haug.