Hopp til innhold

Skeptisk til lavere fartsgrense på Hvalerveien

Statssekretær Bård Hoksrud vil vurdere andre tiltak enn reduksjon av fartsgrensen for å sikre trafikksikkerheten for de myke trafikantene på Hvalerveien.

Puttesund bru fylkesvei 108 Hvaler

Spørsmålet er om fartsgrensen skal være 60 eller 80 på fylkesvei 108 mot Hvaler.

Foto: Anne Ognedal / NRK

– Nedsetting av fartsgrensen på fylkesvei 108 på Hvaler er ikke nødvendigvis den beste løsningen, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet Bård Hoksrud om fylkespolitikernes forslag til tiltak for å frigjøre midler til gang- og sykkelsti. Han vil blant annet vurdere bruk av autovern.

Bård Hoksrud

Statssekretær Bård Hoksrud vil ikke uten videre sette ned fartsgrensen.

Foto: Odd Ragnar Lund

Fylkespolitikerne i Østfold ønsker å senke fartsgrensen på Hvaler for at det skal bli billigere å bygge gang- og sykkelsti der. I 70- og 80-soner skal avstanden være tre meter mellom bilvei og gang- og sykkelvei. Settes fartsgrensen ned til 60, reduseres kravet.

I dag var Hoksrud på besøk i fylket for å diskutere saken.

– Jeg tror det er mye viktigere å se på den trafikksikkerhetsmessige løsningen og sikre at de myke trafikantene blir ivaretatt på en god måte, sier han.

Mer vei for pengene

Hoksrud ønsker å se om det er mulig å finne en enklere løsning og billigere, for å få mer gang- og sykkelvei for pengene. En løsning kan være klar ganske raskt.

– Nå har vi hatt møte her. Det kan hende vi tar et møte i departementet der Vegdirektoratet er representert sammen med østfoldpolitikerne for å lufte de tankene politikerne og fagfolkene i fylkeskommunen og i Hvaler kommune er enige om. Det kan hende at det er mulig å få til dette ganske raskt, sier Hoksrud.

Tre minutter å spare

Samferdselsleder i Østfold, Olav Moe fra KrF, hadde håpet på støtte fra samferdselsdepartementet etter dagens møte. Til tross for litt lunken respons fra Hoksrud, ser Moe det positive i saken:

– Vi må se ting i sammenheng her. Veien stopper på Skjærhalden, sier Moe.

Han synes folk kan ta seg tid til å bruke de par tre minutter mer som trengs for å kjøre i 80 i stedet for 60 på strekningen.

– Hoksrud synes kanskje autovern er den mest interessante ideen?

– Det var det signalet han ga foreløpig. Det er veldig arealbesparende. Det er dyrt å sprenge i fjell. Der det går dyrket jord bruker vi opp matressurser. Jo mindre areal som brukes, jo mer interessant synes vel også Hoksrud det er, mener Moe.