Prosjektleder i kommunen, Britt Elisabeth Røhnbæk, mener det er viktig å starte tidlig.
– Det er kanskje naturlig å tenke at radikalisering dreier seg om ungdomsskoleelever og videregående elever, men slik er det faktisk ikke. Det dreier seg i stor grad om vennskap og det å ha en god relasjon til hverandre.
– Vi begynner i barnehagen fordi vi har tro på tidlig innsats, sier hun.
Les også:
Har fordelt 10 millioner
Sarpsborg kommune har mottatt tilskuddsmidler fra Justis- og beredskapsdepartementet til å forebygge ekstremisme og radikalisering på lokalt plan.
Totalt er 62 kommuner og bydeler tildelt tilskuddsmidler for å gjennomføre konkrete prosjekter innen forebygging og bekjempelse av radikalisering og voldelig ekstremisme. En totalsum på 10 millioner kroner er fordelt på 17 ulike prosjekter, ifølge Regjeringens sider.
– Viktig at barna føler seg sett
I Sarpsborg er alle barnehager, barneskoler og ungdomsskoler med i det nye prosjektet «Tett på - forebygging mot radikalisering». Tanken er at toleranse og demokratiforståelse skal motvirke ekstremisme og radikalisering.
En av barnehagene som skal være med i prosjektet, er Fritznerbakken barnehage. Der går det 80 barn fra alle verdenshjørner. Teamleder i barnehagen, Kjersti Haga Winsnes, sier det er mye som kan gjøres med forebygging av radikalisering i barnehagen.
– Vi kan jo begynne med det vi allerede er gode på her i barnehagen. Jeg synes det er viktig at ungene opplever å bli sett. At barnet blir oppdaget og føler at det betyr noe, sier hun.
Prosjektlederen Røhnbæk mener Sarpsborg er mer utsatt enn andre kommuner.
– De radikaliserte er fra Fredrikstad og Sarpsborg og har gått på videregående skoler i Sarpsborg kommune. Noen av dem har ikke kommet hjem, andre er der nede fremdeles, noen sitter i fengsel og noen er døde.
Les også:
Ønsker et godt, flerkulturelt fellesskap
Lille Fredrikke som går på barnehagen i Sarpsborg, sier det er viktig å inkludere alle.
– Det er bra. Vi har mange nye venner her og vi samarbeider.
– Hva skal man gjøre hvis noen er utenfor?
– Hjelpe dem, for da blir de ikke lei seg, kommer det kjapt til svar.
Prosjektet handler om demokratiforståelse og toleranse, og Winsnes sier at det ikke er noe problem å snakke med barnehagebarn om dette.
– Demokrati er jo så mangt. Det er å vente på tur og å la andre få lov til å uttale seg, det er ikke bare min tanke og vilje som skal komme frem, jeg må lytte til hva andre sier. Det trener vi ungene til i barnehagen.
– Vi håper å oppnå et godt, flerkulturelt fellesskap, sier hun.
Kilde til tabellen: regjeringen.no