Hopp til innhold

Rygge-sjefen hudfletter regjeringen

– De evner ikke å sette seg inn i en forretningsmodell som er kjent i hele Europa, sier administrerende direktør Pål Tandberg i lufthavnas driftsselskap.

Pål Tandberg

Pål Tandberg i RSL, driftsselskapet på Rygge, sier de i et halvt år har prøvd å få myndighetene til å skjønne hva forretningsmodellen knyttet til lavkostflyplasser i Europa dreier seg om.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Beskjeden alle egentlig ventet kom i formiddag: Ryanair legger ned sin base på Rygge, flytter trafikk over til Torp, og etablerer noen nye ruter fra Gardermoen. Men selskapet halverer sin flyvirksomhet i Norge - forutsatt at ikke flypassasjeravgiften skrotes.

Administrerende direktør Pål Tandberg i flyplassens driftsselskap, Rygge Sivile Lufthavn, sier han er skuffet. Spesielt over det han mener er regjeringens manglende evne til å se helheten i saken.

– Det vi er veldig skuffet over er at det må være en kompetansesvikt hos de politiske rådgiverne til regjeringen. De beskriver bare den ene delen av forretningsmodellen vi har med Ryanair. Men ikke at Ryanair garanterer store passasjervolum, som faktisk er det vi lever av.

– Ingen grunn til å legge seg på rygg

Statsminister Erna Solberg viker i følge NTB ikke en tomme på dagen da flypassasjeravgiften innføres, og Ryanair varsler sin nedtrapping i Norge.

Erna Solberg

Statsminister Erna Solberg (H) avviser fortsatt at det var flypassasjeravgiften alene som får Ryanair til å nedskalere i Norge og trekke seg ut av Rygge.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

– Det er ingen grunn til å legge seg på rygg for Ryanairs krav om å droppe flypassasjeravgiften, er statsminister Erna Solbergs første kommentar etter pressekonferansen.

– 88 kroner på en flyreise er ikke et grunnlag for et så kapitalsterkt marked til ikke å drive aktivitet på Rygge, sier Solberg.

Hun ser ingen grunn til å fjerne avgiften, som Ryanair ber om.

– De kjører et tøft løp. Det har de gjort i mange land, og spørsmålet er om alle land bare skal legge seg på ryggen, sier Solberg.

– 88 kroner gjør at vår konkurranseevne forverres med mer enn 100 prosent, kontrer Tandberg.

– Og når hele Europa skriker etter flyene til Ryanair, nettopp fordi de skaper arbeidsplasser, så mister vi konkurranseevnen. Dette blir helt borte i den politiske diskusjonen, og det er vi svært skuffet over.

– Den forretningsmodellen burde de ha satt seg mer inn i, og vi har forsøkt å få til i et halvt år, men har ikke lykkes. Vi får bare akseptere det: En europeisk forretningsmodell som fungerer i 33 land fungerer ikke i Norge.