Hopp til innhold

Pusset opp nettsidene

Har du måttet kapitulere i forsøket med å finne informasjon på Halden kommunes hjemmeside? Nå er sorgene over, hevder kommunen.

Halden kommune med ny nettside

Halden kommune møter massiv kritikk for dårlig informasjon med nye hjemmesider og eget informasjonsblad.Ønsket om å bedre informasjonsflyten mot publikum ligger bak.

Foto: www.halden.kommune.no

Behovet for å bedre kommunikasjonen mellom kommunen og innbyggerne ble satt på dagsordenen i Halden kommune etter massiv kritikk for dårlig service, saksbehandling og informasjon.

I mars i år ble det varslet 2010 at kommunen ville ta tak, og som et første svar på kritikken ble et informasjonsblad fra kommunen til innbyggerne.

Arbeid med nye portalløsninger og hjemmesider har pågått i lengre tid, men har det siste året vært intensivert.

Tirsdag denne uka kunne Halden kommune presentere de nye nettsidene.

Les også:

haldenMagasinet

Halden kommune overtok 'Halden Magasinet' for blant annet å bedre informasjonsflyten mellom kommunen og innbyggerne, og fokusere på aktuelle og positive saker som skjer i kommunal regi.

Foto: Illustrasjon

Mer åpenhet

Halden kommune har vært kritisert for lite åpenhet, men nå mener kommunen at de med sine nettsider bidrar til å lette mer på sløret.

Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI) arbeider med å øke kvaliteten på kommunale og statlige nettsteder, og Halden kommune nærmer seg nå optimal løsning i forhold til kravene fra DIFI.

- I 2009 oppfyte Halden kommune 42 prosent av kravene for en offentlig nettside. Nå skal det være nærmere 100 prosent, sier redaktør og prosjektleder for den nye nettsatsningen, Karine Engebretsen til nrk.no.

Alt innhold er merket med temaer, som gjør søkerfunksjonen mye bedre.

Hun nevner også "Politikerknytt" - et eget kapittel med blant annet alle møteinnkallelser og møtereferater til kommunestyrer og formannskap og alle utvalg.

- Etter at vi fikk kritikk for den forrige utgaven, har vi tatt oss tid og kjørt en prosess for å gå igjennom det grunnleggende og utbedre en ny levende nettside som vi er stolte av, sier rådmann Per Egil Pedersen til Halden Arbeiderblad.

Halden kommunes nye nettside

- Umiddelbar effekt på sentralbordet

På Halden kommunes nye nettsider finnes informasjon om alle enheter og ansatte, og kontaktinformasjon til medarbeidere.

- Den umiddelbare effekten av dette er at vårt sentralbord har fått færre henvendelser. Publikum tar direktekontakt med saksbehandlere og etater, sier Engebretsen.

Ni personer jobber med web-sidene i Halden kommune fra og til, og de ni har ansvar for at innholdet er oppdatert.

Hvert kommunalområde har nå sin egen webredaktør, i tillegg er det også andre som jobber med øvrige stoffområder.

Først i Norge

Etter årevis med en meget enkel nettsideløsning er nå situasjonen endret, og Halden kommune kan tilby sine innbyggere en moderne nettportal hvor ett søk er nok for å få tilgang på mye variert informasjon.

- Den løsningen som lanseres nå er Halden kommune først ute med i Norge. Løsningen er første ledd i et arbeid som fortsatt krever mye innsats, sier Karine Engebretsen.

Hun forteller at det allerede er mange andre kommuner som har tatt kontakt for å få informasjon om den nettløsningen Halden kommune har valgt

Ifølge Engebretsen gjenstår fortsatt en del arbeid med å få inn basisinformasjonen og øke funksjonaliteten på nettsidene.

- Vi har likevel kommet såpass langt med grunnlaget at det føles riktig å presentere dette før jul, sier Engebretsen.

Dugnadsjobb

- Vi har lært opp flere nye webredaktører og jobbet intenst med å oppdatere alle kommunens tjenester, skjemaer, søknader og annet viktig materiale, forteller Karine Engebretsen til nrk.no.

Hun er stolt av jobben som har blitt gjort og poengterer at det knytter seg mange spesifikke regler og prosedyrer rundt hvordan en kommunal nettside skal utformes og hvordan innholdet skal presenteres.

- Veien videre blir spennende jobbing, sier Karine Engebretsen.

Hun ber haldenserne gi tilbakemeldinger på hvordan de opplever den nye hjemmesiden.