Hopp til innhold

– Ekstrem økning i salg av nødladere

Flere elektronikkbutikker har merket en stor økning i salget av nødladere til mobiltelefoner. Hos Clas Ohlson tror de det er Pokémon Go som har ført til oppsvingen.

Nødlader og iphone med Pokemon Go

En nødlader i lomma har blitt en populær redning når norske Pokémon-trenere på jakt går tomme for strøm.

Foto: Sebastian Nordli/NRK

Det nyeste tilskuddet til det allerede store treet av Pokémon-produkter ble lansert i USA og Australia 6. juli.

Spillet ble raskt ekstremt populært og i løpet av de siste syv børsdagene har Nintendo-aksjen økt 74,6 prosent, noe som har ført at markedsverdien til selskapet har økt 124 milliarder norske kroner.

Ifølge USA Today viser de offisielle nedlastingstallene at spillet har blitt lastet ned hele 15 millioner ganger.

Den siste uken har spillet fått skikkelig fotfeste også i Norge, til tross for at det ikke offisielt er lansert her til lands. Det har flere elektronikkbutikker fått merke.

Kjøper flere av gangen

Camilla Tully Clas Ohlson

Camilla Tully ved Clas Ohlson bekrefter at de har merket en stor økning i salget av nødladere.

Foto: Pressefoto

Mobilbatteriet tømmes nemlig raskt når man bruker timevis på å gå gatelangs på jakt etter lommemonstrene. Da kan det være kjekt å ha en nødlader til mobil i lomma.

– Vi har solgt veldig mange nødladere den siste uken. Det litt spesielle er at vi har solgt en del av de mindre laderne tidligere, men nå er det de store laderne med mye strøm som selges, forteller kommunikasjonsansvarlig Camilla Tully ved Clas Ohlson.

Hun kan fortelle at det har gått unna med slike ladere den siste tiden.

– Det er stort sett nødladere vi har sett en ekstrem økning på den siste tiden. Vi tror at det er Pokémon Go som har ført til dette. Det er også kunder som kjøper flere ladere, da er de sikre på at de ikke skal gå tomme for strøm, sier hun.

Pokémon Go

Pokémon Go tilbyr en «forbedret virkelighet» der spillerens vante omgivelser fylles opp med fantasimonstre. På bildet spiller en kvinne mens hun kjører, noe som ikke anbefales.

Foto: SOPHIA KEMBOWSKI / Afp

Hos Biltema har man merket en betydelig økning i dagene der spillet har vært tilgjengelig for nordmenn.

Det forteller markedssjef Dag Bergbby.

– Salget har økt drøyt 35 prosent fra uke 26-27, og samme økning ser ut til å komme denne uken. Det er tydelig at dette spillet påvirker salget i positiv retning - og jeg tipper denne "hypen" vil vare noen uker!

Bruker spillet i markedsføring

Også ved Expert har man merket en økning i salget av nødladere den siste tiden. Men der tror de vel så gjerne at det er sommertiden som har sørget for økningen, og ikke nødvendigvis kun norske Pokémon-trener med akutt behov for strøm.

– Nødladere er populært. Det er vel fordi folk er ute og farter i ferien. Men det har vært veldig mye blest rundt denne Pokémon-appen, så jeg ser ikke bort fra at det kan ha noe med saken å gjøre, sier Gjermund Udnæseth, som jobber med markedsføring og sosiale medier i Expert.

Kjeden har selv kastet seg på Pokémon-bølgen og bruker spillet for å markedsføre flere produkter – blant annet nødladerne.

– Vi la ut en artikkel om spillet i går og vi deler ut slike ladere til spillere. Det har jo tatt helt av, spillet er enormt populært, forteller Udnæseth.

– Det suger strøm

I Halden møter NRK de to spillerne Christoffer Andreassen og Sigurd Bertelsen som er ute med mobilspillet.

– Pokémon Go dreper batteriet. Det suger strøm, sier de to.

Sigurd hadde en lader liggende hjemme, mens Christoffer kjøpte sin på fredag.

– Jeg kjøpte den på grunn av spillet, jeg får vel en to-tre ladinger ut av den. Det hjelper veldig når man er ute, forteller han.

Hvorfor har spillet blitt så populært?

– Når man spilte Pokémon da man var ung, så var dette drømmen; det å gå rundt og fange Pokémon. I tillegg får det folk ut og spillet hjelper folk å være sosiale, avslutter de.