Hopp til innhold

«Bruk vett og forstand - stem på Ulfemann!»

Flere av førstekandidatene i Østfold sverger til egne slagord i valgkampen. Andre finner dem på underveis.

Valgdagen 9. september nærmer seg med stormskritt. Nå gjør de ulike førstekandidatene siste innspurt for å overbevise velgerne om at det er nettopp de som fortjener en stemme.

Ett av virkemidlene som brukes er egne slagord.

Noen av dem er personlige og sier noe om kandidaten, andre oppsummerer partiets ideologi på en enkel, men effektiv måte.

– Det er ikke nødvendigvis slik at vi får flere stemmer på grunn av et godt slagord, men nå må vi benytte sjansen til å by på oss selv, sier førstekandidat i Østfold Frp, Ulf Leirstein.

Noen sverger til rim

I disse dager er partiavisen til hans parti på vei ut til alle husstandene i fylket. Forsiden prydes av et bilde med Leirstein og hans slagord: «Bruk vett og forstand – stem på Ulfemann!».

– Jeg har brukt dette slagordet i flere år, men det har stort sett vært i partisammenheng. Mange i partiet kjenner meg bare som Ulfemann, ler Leirstein.

– Nå har jeg valgt å bruke det i vår valgavis. Det er ikke sikkert at alle leser den, men man kan jo nesten ikke nå ut til flere mennesker.

Også førstekandidat i partiet Demokratene, Jan A Falla, har et personlig slagord på rim. Det var bare det å huske hva det var.

– Nå tok du meg på senga. Jeg tror faktisk ikke at vi har tenkt på det en gang. Eller jo, vent litt, sier han når NRK ringer.

«Ingen sak er for liten, ingen sak er for stor – Jan Falla og Vidar Kleppe holder ord. Enkeltmenneskets siste skanse», kommer det nærmest syngende fra Trøgstad-mannen.

– Jeg husker det bare jeg får summet meg. Vi holder ord og vi er til for enkeltmennesker. Vi hjelper folk, følger han opp med.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ulf Leirsteins slagord

Ulf Leirsteins slagord pryder forsiden til Frps partiavis i Østfold.

Foto: Hermund Lybeck Kjernli/NRK

– Vi får med det viktigste

Noen av kandidatene, som Per Inge Bjerknes fra Senterpartiet, har slagord som er enkle, mye brukt og sitter som klistret på hjernen.

Som «Per Inge på tinget – Østfolds stemme».

– Det er for å ha noe som er kort og gjenkjennelig, som blir en slags merkevare så folk kjenner igjen meg og Senterpartiet, sier Bjerknes.

Tror du at det har en effekt?

– Om det har en effekt vet jeg ikke, men vi synes at det var en morsom greie. Også får vi med det aller viktigste. Vi har Per Inge, vi har tinget, og vi har med at vi er Østfolds stemme.

Fant på slagord på sparket

Gunnar Aamodt, Kristent Samlingsparti

Gunnar Aamodt i Kristent Samlingsparti fant på slagordet på direkten, sammen med kona Laila.

Foto: Rune Fredriksen / NRK

Andre slagord er så ferske at kandidaten ikke engang har bestemt seg helt for hva det skal være.

– Hvis jeg hadde fått bestemme slagordet, så kunne jeg tenke meg «Kristus for Norge», eller «Norge for Kristus», sier Gunnar Aamodt i Kristent Samlingsparti.

Etter et par minutters diskusjon – både med seg selv og med kona, tredjekandidat Laila Aamodt, faller avgjørelsen.

– Si «Kristus for Norge», Gunnar. «Norge for Kristus» høres jo helt feil ut, er svaret fra Laila.

Har du tro på dette slagordet?

– Jeg får nesten si som en politimann ville sagt det, jeg kan ikke kommentere det på nåværende tidspunkt.

Har du brukt slagordet aktivt i valgkampen?

– Nei, det har jeg ikke. Dette fant jeg jo nettopp på.

Vant radio i NRK

Høyre ligger godt an på meningsmålingene og trenger kanskje ikke noe slagord for å lokke til seg velgerne.

Men det kan vel uansett ikke skade? Førstekandidat i Østfold Høyre Ingjerd Schou tar i hvert fall ikke sjansen på å la være, og bruker følgende slagord i valgkampen:

«Høyre bryr seg om deg, ikke med deg»

– Jeg har brukt det slagordet hele tiden, og vant faktisk en konkurranse i NRK med det. Jeg vant en DAB-radio, så det slagordet holder jeg på, sier hun.

Bruker du det aktivt i valgkampen?

– Jeg bruker det når jeg er i debatter og i møter med folk.

Men det aller enkleste, og tryggeste, er å bruke samme slagord som resten av partiet. Det er også løsningen for flere av førstekandidatene i Østfold.

Trygt og godt fra moderpartiet

Line Henriette Hjemdal slagord

Line Henriette Hjemdal bruker slagordet til KrF nasjonalt når hun skal sanke stemmer.

Foto: Sebastian Nordli/NRK
Arbeiderpartiet slagord

Svein Roald Hansen og Arbeiderpartiet går for slagordet «Vi tar Norge videre».

Foto: Sebastian Nordli/NRK

Arbeiderpartiets Svein Roald Hansen bruker «Vi tar Norge videre», Venste og Per Magnus Finnanger Sandsmark sverger til «Folk først» og Line Henriette Hjemdal i KrF bruker «Menneskeverd i sentrum».

De Kristnes Sten Klevås-Olsen har «Frihet og trygghet for alle» som sitt slagord.

Lisa Brøndelsbo i Pensjonistpartiet trenger et par minutter til å få tenke seg om, men forteller at de bruker «Mer til helse, mer til velferd, trygghet for alle» på brosjyrene og når de står på stand.

– Det går på trygghet for alle, det er det vi brenner for, og ikke bare for pensjonistene, sier hun.

Eirik Tveiten kan fortelle at partiet Rødt har flere slagord, som blir mer eller mindre brukt. Det mest brukte er:

«Rødt – ikke til salgs!»

Men de bruker også følgende slagord, både lokalt og nasjonalt:

«Vi står for det vi mener – også etter valget»

«Vi er opptatt av det som teller – ikke det som kan telles»

– Dette er slagord som blir brukt overalt. Vi må passe på det vi som er litt små. Ikke til salgs er det slagordet vi har brukt på alle sakene våre, sier Tveiten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Eirik Tveiten

Eirik Tveiten og Rødt har flere slagord i ermet.

Foto: Hilde Erlingsen/NRK

– Essensen i det vi står for

Vidar Kristiansen, førstekandidat i Miljøpartiet De Grønne, bruker også det samme som partiet nasjonalt. Nemlig «Tenk nytt, stem grønt».

– Vi tenker nasjonalt og har det samme som partiet nasjonalt. Det er begrenset hvor mye et slagord hjelper, det fungerer mer som et blikkfang, mener Kristiansen.

Piratpartiet gjorde det overraskende godt på skolevalget tidligere uken. Om slagordet skaffet dem noen ekstra stemmer vites ikke, men det er i hvert fall:

«Piratpartiet er for frihet og styrket personvern, moderne digital tidsalder».

– Vi har ikke brukt det så mye, men det er essensen i det vi står for, og derfor mener vi at det funker, sier andrekandidat i Piratpartiet i Østfold, Kai Hagali.

Også May Hansen velger å bruke samme slagord som Sosialistisk Venstreparti bruker nasjonalt.

«Del godene. Ulike mennesker. Like muligheter»

– God idé - dårlig rim

Steffen Fjærvik byline

NRK Østfolds valgkommentator Steffen Fjærvik.

Foto: Rune Fredriksen / NRK

NRK Østfolds valgkommentator Steffen Fjærvik mener bruken av slagord tyder på at vi nå er inne i den avsluttende fasen av valgkampen.

– Vi er nå i slutten av valgkampen og det begynner å bli for sent å lansere saker. Nå er det fullt fokus på personlighet og enkle budskap, sier han.

Fjærvik synes videre at det er pussig at enkelte av kandidatene opererer med egne slagord.

– Alt skulle jo tilsi at det er viktig å stå på slagordet som partiet har valgt seg.

Han føler dessuten at de personlige slagordene fungerer med vekslende hell.

– Per Inge på tinget er kanskje en god idé, men det er et dårlig rim. Ulf Leirstein ufarliggjør seg selv - hvilket kanskje appellerer til de som kanskje mener han er litt for hard og uforsonlig i kriminalitet- og asylsaker.

Se presentasjoner av alle kandidatene:

Gjennom årets valgkamp har NRK Østfold gitt alle førstekandidatene muligheten til å presentere seg og sitt parti.

De har fått ett minutt og 30 sekunder på å presentere seg i et videoklipp, men de har også vært på besøk i vår morgensending på radio for en mer utfyllende prat.

Alle videoene og radiointervjuene ligger ute på våre nettsider. Du kan se de ulike kandidatene her: