Omkring 30 land er representert i årets Shell Eco-marathon, som har fått ny vertsby - London. Utfordringen er å designe og bygge biler som så skal konkurrere i å kjøre lengst mulig på minst mulig energiforbruk.
Studenter fra Høgskolen i Østfold og NTNU deltar i konkurransen. Begge de norske lagene er meldt opp i klassen UrbanConcept, som er for konseptbiler tilpasset normale veier. Disse bilene må blant annet ha fire hjul og vindusviskere. Laget fra Østfold har bygget en helt ny bil, «Varg» - som kjører på bioetanol.
Har brukt 8000 timer
I tillegg til en ambisjonen om å hevde seg i konkurransen, satser begge lagene stort på den gjeve designprisen. Fredrik Johannessen fra Høgskolen i Østfold er både i designer og sjåfør i konkurransen. Han estimerer at laget har brukt rundt 8 000 arbeidstimer på design og konstruksjon av den nye bilen.
– Vi har fokusert mye på design i år, og har utviklet et konsept tilpasset et kommersielt marked. Bilen er håndstøpt på karbon, som har gitt oss full kontroll på linjeføring. Vi er kjempefornøyde med resultatet, og får også mye positiv oppmerksomhet fra andre her i London. Vi håper nå at bilen presterer like bra som den ser ut, smiler Johannessen.
Venter 50 000 tilskuere
Årets europeiske utgave av Shell Eco-marathon er en del av et nytt festivalkonsept; «Make the Future». Festivalen setter fokus på globale energiutfordringer og innovative løsninger, og skal bidra til å sette en ekstra flott ramme rundt Shell Eco-marathon. Det er forventet at oppimot 50 000 tilskuere vil ta turen til Queen Elizabeth Park for å heie frem studentlagene.
Fredag 1. juli er det offisiell åpning – og så er konkurransen i gang. Frem til da må studentlagene igjennom en streng teknisk inspeksjon for å få bilene godkjent i henhold til retningslinjer, krav og sikkerhet. Østfoldlaget har allerede fått godkjent sin bil og er nå i gang med testing og finjusteringer.
Etter teknisk godkjenning kan lagene testkjøre bilene på gatebanen. Den nye kjørebanen i London er svært utfordrende, med hellinger og kraftige svinger. Dette krever ikke bare sitt av bilene, men også god strategisk planlegging og kjøreferdigheter.
Teamet fra Østfold består av studenter fra fagretninger som elektroingeniør, maskiningeniør og industriell design, i tillegg til innovasjon og prosjektledelse; Kristoffer Thøgersen (Fredrikstad), Fredrik Johannessen (Fredrikstad), Daniel Langlo (Fredrikstad), Nikolai Låstad (Bergen), Truls Tveitdal (Råde), Espen Teigen (Sarpsborg), Doan Than Le (Drammen), Ditte Yven, (Fredrikstad), Maria Brynhildsen (Fredrikstad), Ida Veronica Roll (Moss) og Karoline Amundrød (Rygge).