Prosjekter Anders Jordbakke mener at et nytt bru- eller tunnelprosjekt for Oslofjorden blir langt mer krevende enn tilsvarende prosjekter på Vestlandet.
Han forteller at grunnforholdene gjør det svært utfordrende å bygge en ny forbindelse over fjorden.
– Det er veldig varierende dybdeforhold på tvers av fjorden. Den ser annerledes ut enn en vestlandsfjord, som er jevnere og på en måte mer forutsigbar, forklarer han til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Høydeforskjeller, leire og løsmasser
Statens vegvesen er i ferd med å utrede den mest effektive og miljøvennlige måten å komme seg over Oslofjorden på.
De vurderer tre alternativer: En gigantisk bro over fjorden, en tunnel under fjorden eller en forsterking av ferjetilbudet.
Jordbakke slår fast at Oslofjorden teknisk sett vil være mer krevende å krysse enn vestlandsfjordene. Det er både på grunn av leire og løsmasser, og høydeforskjeller på bunnen.
- LES:
– Realismen tar oss etter hvert
Leder i NHO i Østfold, Espen Evensen, mener Statens vegvesen burde gå mer offensivt ut om en ny Oslofjord-forbindelse.
Fokuser på mulighetene fremfor utfordringene, oppfordrer han.
– Jeg syns det er synd at man går inn i et utredningsarbeid med bremser på de kreative hjulene. Det er ikke sånn vi får til utvikling, sier Evensen til NRK.
– Noen vil vel kanskje bare si at de er realistiske?
– Ja, men realisme skal nok komme og ta oss etter hvert. Nå må vi først få opp de spenstige løsningene som viser hele mulighetsrommet, svarer han.
– Det må også være utgangspunktet for hvor mye dette her skal koste, hvor mye man skal engasjere seg, og hvor løsningene skal gå, fortsetter NHO-sjefen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: