Hopp til innhold

- Vil ha bro over Oslofjorden

Østfoldbenkens Johansen (Ap) og Schou (H) er enige om at det bør bygges bro over Oslofjorden ved Moss.

Forslag til ny bro

ENIGHET MELLOM HØYRE OG ARBEIDERPARTIET. Bro bør komme i området Moss - Horten, og ikke rundt Drøbak som er en annen mulig løsning.

Foto: Nordwest3D

- En broforbindelse over Oslofjorden må legges mellom Moss og Horten. Det mener Moss Arbeiderpartis stortingsrepresentant Irene Johansen.

Statens vegvesen er i ferd med å utrede den mest effektive og miljøvennlige måten å komme seg over fjorden på.

Johansen sier det er flere grunner til at det bør være en bro som legges til Moss og ikke nærmere Oslo.

- Jeg mener det er veldig gode grunner til å legge en bro her nede.

Både fordi du får avlastet hovedstaden, med både person- og godstransport, og ikke minst kan du få lagt ned Alnabru godsterminal og legge den lenger sør - noe som vil gavne både gods som skal sørover og nordover, sier hun.

Les også:

Irene Johansen (Ap)

VIL FLYTTE ALNABRUTERMINALEN OG BYGGE BRU. Irene Johansen ønsker både å flytte godsterminalen på Alnabru i Oslo, og få bygd en bru ved Moss, for blant annet å avlaste trafikken inn og ut av Oslo.

Foto: Anja Lillerud / NRK

Enige om bro

Irene Johansen markerer med sin uttalelse, at hun er helt på linje med Høyre om broplanene over fjorden.

Fredag sa Østfoldbenkens medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen, Ingjerd Schou (H), at en bro burde komme i området Moss - Horten, og ikke rundt Drøbak som er en annen mulig løsning.

– Det vi her har muligheten for, er et nasjonalt prosjekt som gjør at man binder hele landet mot kontinentet, og demper presset mot hovedstaden på en helt annen måte enn det vi gjør i dag, sa Schou til NRK.

Statens vegvesen skal innen året er omme være ferdig med en utredning om en mer stabil forbindelse over Oslofjorden.

Bro mest realistisk

I planene som foreligger skal også jernbanen være integrert, og derfor er en broforbindelse den mest realistiske løsningen.

– Det passer veldig godt med det nasjonale målet om å flytte transport over på jernbane, som er en miljøvennlig transportmåte.

Når vi da tar hensyn til ulike krav til stigning for vei og jernbane, så kommer vi lett til den konklusjonen om at hvis de to skal krysse fjorden sammen, må det være på bro, sier Anders Jordbakke, som er prosjektleder i Statens vegvesen.

Planer om stor bro mellom Vestfold og Østfold

FJORDBRO Oslofjorden

.