SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Sarpsbrua i Sarpsborg er en flaskehals i trafikken. Det går opp mot 30.000 biler over brua hvert døgn - det er to ganger så mange som det burde ha vært hvis brua hadde hatt fire kjørefelt. Det må gjøres noe, og det finnes mange planer.
Bompengefinansiering har blitt foreslått, men politikerne setter seg på bakbeina.
- Ordførerne må slutte tilby seg å betale
Bystyret gikk med 41 mot 8 stemmer i mot bompengefinansiering av ny Sarpsbru på bystyremøtet torsdag.
Ordføreren mener riksveier er regjeringens ansvar, og nekter finansiere utbedringene via bompenger. Han oppfordrer alle kommuner i Norge til å følge Sarpsborgs eksempel.
- Sånn det er nå er det mange ordførere som løper til Stortinget med prosjekter innen samferdesel, og sier de skal finansiere dette selv. Det er jo behagelig for dem på Stortinget. Derfor håper jeg flere gjør som Sarpsborg, og lar være å melde inn prosjekter til bompengefinansiering. På den måten kan regjering og Stortinget få øynene opp for det som er deres ansvar, nemlig å bygge riksveier, slår ordfører Jan Engsmyr fast.
Næringslivet krever bompenger
Siden gjenoppbyggingen under krigen har brua vært den samme, den må bare bære en mye tyngre bør nå enn da.
Regjeringen har så langt sagt nei til nye milliardutbetalinger. Næringslivet i Sarpsborg mener det haster med å få bygget en ny Sarpsbru, og de har bedt politikerne om å engasjere seg.
De næringsdrivende sier en bompengefinansiering er eneste mulighet for å få bygget broa.
Ingen ny bru på lang tid
Det kan komme til å koste Sarpsborg dyrt at politikerne nå nekter bomfinansiering. Nærigslivet må belage seg på å vente lenge på ny bru.
- Hvis man ser på signalene i Norsk Transportplan får vi ingen ny bru før 2015, men vi håper på penger til ny bru før det. De første årene er det ikke realistisk å tro på penger, men vi må se på dette som et langtidsprosjekt, sier Engsmyr.
Orføreren skjønner at folk ser på politikerne i Sarpsborg som sta, men han mener det er den eneste måten de kan få regjeringen til å forstå.
- Det kan virke som ris til egen bak, og jeg ser at det kan bli kaotiske tilstander, i hvertfall her i Sarpsborg. Det er bare å beklage, men jeg tror det er det som må til, sier han.