Hopp til innhold

Kvikkleire stanser åpning av midlertidig bru

Erstatningsbrua ble bygd i rekordfart, men holdes stengt. Samtidig taper næringslivet penger i kø på omkjøringsvei.

Moumbekken bru

Etter Tretten bru kollapset tidligere i august ble det bestemt at 14 andre bruer i landet må holdes stengt i en lang periode. Over Moumbekken ble en erstatningsbru satt opp på rekordtid.

Foto: Benjamin Vorland Andersrød / NRK

– Vi var ikke klar over at det kunne være såpass kritisk. Når vi så det, besluttet vi at vi ikke åpner brua før vi vet hvordan vi skal håndtere det.

Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen snakker om den midlertidige brua som er satt opp over Moumbekken i Fredrikstad. Brua ble bygd i rekordfart og sto klar allerede på tirsdag.

Men den svært trafikkerte riksvei 22 holdes fremdeles stengt på stedet.

Det er frykten for kvikkleire som gjør at Statens vegvesen må finne frem kalkulatoren på nytt.

Den midlertidige brua er lagt oppå den gamle brua i limtre. 400 tonn med masser er tilført for å bygge ramper, i tillegg til tyngden av selve brukonstruksjonen. Det betyr ekstra vekt mot underlaget, som altså består av kvikkleire.

Sidevei ved moumbekken med mange biler på.

Beboere i området ved Moumbekken NRK har snakket med forteller at bruken av sideveien har gått kraftig opp i perioden etter brua ble stengt.

Moumbekken bru

Erstatningsbrua er ferdig asfaltert.

Moumbekken bru

Fyllmassene rundt- og på erstatningsbrua har en samlet vekt på flere hundre tonn.

Én av to erstatningsbruer

Brua er én av 14 fagverksbruer i tre som ble stengt etter Tretten bru kollapset i Gudbrandsdalen tidligere i august.

Det ble tidlig bestemt at det skulle settes opp en erstatningsbru over Moumbekken. Normalt passerer over 12.000 kjøretøy over brua daglig.

Også ved Tveit bru i Valdres ble det satt opp en midlertidig bru. Den åpnet tirsdag denne uken.

Det skulle også erstatningsbrua over Moumbekken gjort:

  • 17. august ble det bestemt at det skulle settes opp midlertidig bru over Moumbekken.
  • 20. august startet monteringen av brua.
  • 23. august var brua ferdig og klar for åpning. Samme dag sendte Statens vegvesen ut en pressemelding om at åpningen ble utsatt på grunn av kvikkleire.

Taper penger i kø på omkjøringsvei

Stengingen av brua har skapt store trafikale problemer. Riksveien er en av to hovedfartsårene inn til Fredrikstad.

Store deler av tungtrafikken til og fra byen kjører til vanlig over den nå stengte brua.

Nå er det skiltet omkjøringsvei på stedet.

– På ettermiddagene kan det være kø fra Fredrikstadbrua og nesten helt til Sarpsborg, sier Erik Graarud.

Han er fylkesleder i Norsk Lastebileierforbund og sier flere selskaper merker konsekvensene på lommeboka.

– Vi får alltid økte kostnader med å stå i kø. Det koster oss fort 16–17 kroner i minuttet når vi står og ikke forflytter bilen.

Erik Graarud står foran to lastebiler. På den ene kan logoen til Graarud Fredrikstad Transportforum.

Erik Graarud i Norges Lastebileierforbund mener Statens vegvesen burde kartlagt kvikkleiregrunnen før de satt opp erstatningsbrua.

Foto: Benjamin Vorland Andersrød / NRK

Også Fredrikstad kommune venter på åpning av brua.

– Vi er utålmodige på vegne av næringslivet og innbyggerne her i Fredrikstad, sier ordfører Siri Martinsen (Ap).

– Samtidig så er vi også glade for at de tar sikkerheten på alvor. Vi håper nå at dette kommer til å løse seg så kjapt som mulig.

Hun forteller at kommunen har tett dialog med Statens vegvesen.

Moumbekken bru fra siden

Den midlertidige brua er bygd oppå brua som daglig brukes av tusenvis av kjøretøy.

Foto: Benjamin Vorland Andersrød / NRK

Skjerpet regelverk etter Gjerdrum-skredet

Statens vegvesen visste at grunnforholdene i området var utfordrende før de begynte å bygge den midlertidige brua. Kvikkleiren var tema også da den gamle brua ble bygd i 2014.

– Men vi visste ikke at grunnen var dårlig nå. Vi jobber fremdeles med å se på stabiliteten i området, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord.

Fordi brua er så trafikkert og omkjøringsmulighetene få, ville vegvesenet ha på plass en midlertidig løsning raskt. Erstatningsbrua ble bygd samtidig som det ble gjort undersøkelser av grunnforholdene.

Etter kvikkleireskredet i Gjerdrum kom det strengere regler for stabilitet.

– Vi sjekker alt grundig. Vi må bare beklage til de som må kjøre på omkjøringsveier og som opplever ulempe med det, men vi tar ingen sjanser med ustabil grunn, sier Eiterjord.

Statens vegvesen vet fortsatt ikke når den midlertidige brua vil åpne.

Les også Dødsulykken i Halden: På denne veien har over hundre kjøretøy kollidert på ti år

Kart og ulykkesvei.