Hopp til innhold

Hvem skal fly fra Rygge?

Onsdag sprakk nyheten om at Rygge flyplass kan være reddet. Ryanair har sagt det ikke er aktuelt å fortsette med base på flyplassen. Hvem skal da ta over?

Fly letter fra rullebanen

Hvis det viser seg at Rygge flyplass er reddet, hvem skal fly fra derfra? Flere flyselskap er lunkne til lufthavnen i Østfold.

Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

Onsdag ble kjent at en privat gruppering som heter «Rygge Airport» planlegger videre drift av flyplassen på Rygge sivile lufthavn.

Flyanalytiker Frode Sten ved Norges handelshøyskole tror det kan by på utfordringer å sikre videre drift ved Moss lufthavn Rygge. Han sier den største bekymringen er hvordan de nye driverne skal få flyselskap til å bruke flyplassen:

– Uten Ryanair er det ikke lett å se hvor andre selskaper skal komme fra. Man kan tenke seg at de finner enkeltruter fra forskjellige aktører, men det som ville være å foretrekke var noen som hadde flere ruter. Det er vanskelig også for andre flyplasser å finne nye selskaper som vil komme med nye ruter, og det er en utfordring som også Rygge vil ha, sier Sten.

Daglig leder for grupperingen «Rygge Airport», Knut Johannessen, forteller til E24 at selskapet har lagt ut noen følere hos flyselskaper.

– Men vi kan dessverre ikke si noe mer konkret på nåværende tidspunkt, understreker han til nettsiden.

– Åpne for å snakke med alle

I mai bestemte dagens flyplassledelse seg for at Moss lufthavn Rygge legges ned 1. november. Flyselskapet Ryanair har hatt base på flyplassen i Østfold, men etter innføringen av passasjeravgiften på 88 kroner meldte selskapet at de flytter fra Rygge.

Skal det sikres videre drift på flyplassen av det nye selskapet «Rygge Airport», må de sikre flyselskaper som ønsker å drive trafikk der.

– Vi er åpne for å snakke med alle, sier Johannessen til E24.

Flere er lunkne

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier til nettstedet E24 at det er lite sannsynlig at selskapet vil etablere noen ruteflyginger fra flyplassen.

– Etter at passasjeravgiften ble innført så har det forverret regnestykket. Vi må se om det blir lønnsomt eller ikke. Trafikkgrunnlaget og det økonomiske grunnlaget for å drive rutetrafikk fra Rygge vurderes av SAS som litt for svakt.

Norwegian hadde en periode basefly på Rygge og fløy fra flyplassen i tre år. I januar 2012 tok det siste Norwegian-flyet av fra Østfold-rullebanen.

– Vi hadde en betydelig operasjon på Rygge for noen år siden. Men den ble trappet ned fordi passasjergrunnlaget ikke var stort nok til å drive lønnsomt på flyplassen, sier kommunikasjonssjef i Norwegian, Gard Sandaker-Nielsen, til E24.

Widerøe opplyser til nettstedet at det ikke er aktuelt å starte ruter fra Rygge nå.