Norwegian slutter å fly på Rygge fra og med januar 2012. Innenriksrutene mellom Rygge og Bergen og mellom Rygge og Trondheim flys til og med 2. januar .
Utenlandsrutene opphører i månedsskiftet oktober/november, opplyser selskapet i en pressemelding.
Norwegian har flydd fra flyplassen de siste tre årene, men har ikke lenger basefly på Rygge.
LES OGSÅ:
Må se etter andre partnere
Flygningene på flyplassen har stått for under 1 prosent av Norwegians totale produksjon.
– I Norwegian er vi opptatt av å tilpasse oss våre reisendes behov, både i forhold til hvilke flyplasser vi flyr fra og med tanke på rutenettet for øvrig. For det første velger mange av våre reisende i Østlandsområdet å fly fra Gardermoen. Dette førte til at vi flyttet en del av trafikken fra Rygge til Gardermoen i sommerprogrammet, sier komersiell direktør i Norwegian, Daniel Skjeldam.
– Det er klart at vi ikke hadde ønsket denne situasjonen. Vi må nå jobbe med å se på andre alternativer til det flyprogrammet som Norwegian har hatt hos oss, sier markedssjef Rygge Sivile Lufthavn AS, Silje Thoresen til NRK.no.
– Det er synd å konstatere at Norwegian trekker seg, men vi må rette blikket fremover, legger hun til.
LES OGSÅ:
Håper på nye partnere
Dermed står flyplassen i Østfold uten innenrikstilbud fra januar.
– Vi jobber aktivt med å få på plass et innenrikstilbud fra Rygge. Vi må se etter andre partnere som har en annen flytype som er tilpasset markedet som også kan tilby flere frekvenser til og fra de norske byene, sier Thoresen.
– Begrunnelsen ligger i markedsmessige forhold og det er det som er hovedårsaken til beslutnungen. Vi må ta det inn over oss og innrette oss deretter i forhold til fremtidige partnere.
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian sier de må flytte trafikken til flyplasser der de vet kundene ønsker å reise fra.
– Vi trenger også flykapasiteten andre steder enn på Rygge, sier hun,
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Millionsluk for eierne
– Når vi nå har besluttet å kutte ut Rygge fra og med starten på 2012 skyldes det kundetilpasning og fordi vi trenger flykapasitet til andre destinasjoner i vårt rutenett, sier kommersiell direktør i Norwegian, Daniel Skjeldam.
Moss lufthavn Rygge har vært og er fortsatt et millionsluk for eierene av flyplassen.
Ifølge Dagens Næringsliv har selskapet tapt over 300 millioner kroner før skatt siden oppstarten i 2007.
Dette til tross for at veksten på Rygge har vært kraftig.
I fjor var tapet nesten 39 millioner kroner for eierne, som så langt har investert over én milliard kroner i flyplassen. I fjor gikk flyplassen 102 millioner i minus.
Fantastisk vekst på Rygge
– Selv om regnskapene ser litt stygge ut akkurat nå, så har vi jo hatt en fantastisk vekst, sa administrerende direktør Pål Tandberg til avisa.
Han mener flere passasjerer må til for å få regnskapet i pluss.
– Passerer vi 2,5 millioner passasjerer i året, så går vi i pluss, sier Tandberg til Dagens Næringsliv.