Hopp til innhold

– Jeg vet liksom ikke om jeg kan håpe på det

Nyheten om mulighetene for videre drift av flyplassen på Rygge blir tatt imot med glede, om enn betinget optimisme, blant ansatte og politikere.

Linn Aasberg

Linn Aasberg, som har hatt Moss lufthavn Rygge som sin arbeidsplass i over to år, tør ikke helt slippe jubelen løs.

Foto: Lotte Olsen / NRK

– Jeg vet liksom ikke om jeg kan håpe på det. Det har vært så mange falske forhåpninger. Vi vet jo ikke hvilket flyselskap som skal være her. Dersom Ryanair ikke skal være her, hvem skal fly herfra da, undrer servicemedarbeider Linn Aasberg.

Hun har hatt Moss lufthavn Rygge som sin arbeidsplass i to og et halvt år. Hun var på jobb i går kveld, da nyhetene om at Moss lufthavn Rygge kan være reddet. Et trettitalls private aksjonærer har gått sammen for å redde driften ved flyplassen. Dagens driftselskap ved den sivile lufthavnen har vedtatt å legge ned virksomheten fra slutten av oktober.

Har mange spørsmål i dag

Hun håper at driften skal fortsette, og helst at nye eiere tar over uten at lufthavnen stenger i mellomtiden. Onsdag kveld hadde hun mange tanker:

– Hvordan skal vi få inn nok reisende til ikke å gå i minus? Blir det stengt, eller driver de videre? Hvor lang tid går det mellom før man eventuelt begynner igjen?

Aasberg forteller at den siste tiden har vært preget av anspenthet og usikkerhet, men god stemning likevel.

Glede blant politikerne

Ordfører i Rygge kommune, Inger-Lise Skartlien, tok imot nyheten med stor glede.

– Det er et spennende initiativ. Det er akkurat det vi trenger nå: Noen som kan se på dette med positive øyne. Det blir veldig spennende å se hva de klarer å få til.

Skartlien har visst at det har foregått samtaler om videre drift, men den løsningen som synes aktuell nå ble hun kjent med sent onsdag kveld.

– Tør du å senke skuldrene og puste lettet ut?

– Det er fortsatt en lang vei å gå, men jeg synes det er utrolig spennende at noen har sett potensialet og tør å satse på Rygge, sier Rygge-ordføreren.

Rafshol, Pettersen, Skartlien

De lokale ordførerne, fra venstre René Rafshol i Råde, Tage Pettersen i Moss og Inger-Lise Skartlien har tatt imot nyheten med glede.

Foto: Inger-Lise Skartlien

Hennes kollega i Råde, René Rafshol, som også er leder i Østfold Høyre, tør heller ikke senke skuldrene ennå:

– Dersom dette fører til at vi får fortsatt drift, er det en gledens dag for Østfold. Mange av oss har arbeidet med Avinor-sporet, men har man private aktører som har kunnskap om dette og som kan gjøre en god jobb, er det veldig gledelig.

Har kjent til samtalene

Rene Rafshol

Østfold Høyres leder, ordfører Rene Rafshol i Råde, gleder seg over nyheten om muligheten for videre drift på flyplassen.

Foto: Lotte Olsen / NRK

– Visste du om dette før det ble kjent nå i kveld?

– Jeg vet at det har blitt arbeidet med flere spor. Jeg vet at det har vært noen aktive i forhold til å samle sammen en del investorer, men jeg har ikke hørt fra dem på en stund, så dette var overraskende.

Ordfører Tage Pettersen i Moss har også vært orientert om at grupperinger har arbeidet for å redde driften, men at det var så konkret så fort, var overraskende for ham

– Opp mot 30 privat aksjonærer, kommer de til å klare å drive flyplassen?

– Det er ikke jeg den rette til si. Dersom de mener at de vil satse pengene sin på et forsøk, regner jeg med at de mener de har kompetanse og er i stand til å gjøre det. Akkurat nå er jeg kjempeglad. Jeg er lovet en e-post fra en av initiativtagerne i løpet av kort tid, og er veldig spent på hva som står i den, sa Pettersen sent onsdag kveld.

Rullebanen på Moss lufthavn Rygge

Håpet om at det skal lande sivile fly på rullebanen på Moss lufthavn Rygge lever videre.

Foto: Moss lufthavn Rygge

– Betydelige utfordringer

Flyanalytiker Frode Sten ved Norges handelshøyskole tror det kan by på utfordringer å sikre videre drift ved Moss lufthavn Rygge. Han sier den største bekymringen er hvordan de nye driverne skal få flyselskap til å bruke flyplassen:

– Uten Ryanair er det ikke lett å se hvor de skal komme fra. Man kan tenke seg at de finner enkeltruter fra forskjellige aktører, men det som ville være å foretrekke var noen som hadde flere ruter. Det er vanskelig for andre flyplasser også å finne nye selskaper som vil komme med nye ruter, og det er en utfordring som også Rygge vil ha, sier Sten.