Hopp til innhold

Høyre-ordførere raser mot jernbaneplan

Verken ordførerne i Halden eller Moss er fornøyd med dobbeltsporutbyggingen til Østfold.

Thor Edquist (H)

DETTE ER INGEN SEIER. - Vi må ha mer gods over på jernbane ellers får vi køkaos med trailere på E6, sier Halden-ordfører Thor Edquist (H)

Foto: Rainer Prang / NRK

- Dette er for svakt av Regjeringen. Dobbeltspor til Halden innen 2030 betyr at det de nærmeste 17 årene vil gå raskere å kjøre bil til Oslo enn å ta toget, sier Thor Edquist (H) i Halden.

Han er en av ordførerne på Østlandet som har vært mest aktiv i prosessen med å få fortgang i jernbaneututbyggingen.

Heller ikke i Moss faller dagens melding fra regjeringen i god jord.

- Jeg kan knapt se at dette er noen seier. Dette er jo kun gammelt nytt uten ambisjoner, skriver Tage Pettersen (H), som er ordfører i Moss kommune på sin tweet.

Les også:

Tog

DOBBELTSPOR I 2024. Innen 2024 vil de rødgrønne ha dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg, Fredrikstad og Hamar, noe som skal gi en reisetid på under en time.

Foto: Rainer Prang / NRK

Seier for Østfold

Målet til regjeringen er blant annet kortere reisetid mellom Oslo og de nærmeste byene.

Det er den indre delen av det såkalte intercity-triangelet som trekkes fram når regjeringen skal skryte av jernbanesatsingen i Nasjonal transportplan.

Innen 2024 vil de rødgrønne ha dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg, Fredrikstad og Hamar, noe som skal gi en reisetid på under en time, skriver VG.

– Jeg mener at det er en kjempeseier for Østfold at det blir en prioritering av jernbanen i Nasjonal Transportplan. Endelig har vi en sluttdato for dobbeltsporutbyggingen gjennom Østfold innen 2030, sier fylkesvaraordfører i Østfold, Per Inge Bjerknes til NRK.no.

– Dette betyr at vi i Østfold ikke ligger etter de andre fylkene, sier han.

Les også:

Trailer

ØSTFOLD ER EN TUNGT BELASTET HOVEDINNFALSPORT. I forbindelse med arbeidet med NTP 2014-2023 har TØI laget grunnprognoser for godstransport frem mot 2043. For Østfold kan det bli en årlig gjennomsnittlig vekst på 2,4 % i perioden frem mot 2043. Med disse prognosene vil godstrafikken på vei i 2024 ligge 33 % over dagens nivå, i 2043 101 % over dagens nivå.

Foto: Rainer Prang / NRK

- Regjeringsskifte eneste løsning

Det er for lenge siden varslet, at dersom trafikkutviklingen på E6 fortsetter, vil kapasiteten være sprengt rundt 2020.

Edquist mener dagens beskjed understreker behovet for at den rødgrønne regjeringen byttes ut ved kommende valg.

- Det vil bli køkaos på E6 av trailere, da det ikke vil bli mer gods på jernbane før det er dobbeltspor fram til Øxnered i Sverige, hvor det er dobbeltspor ut i EU, sier Thor Edquist.

- Nå får vi håper på regjeringsskifte til høsten, og at andre ser at god kommunikasjon handler om å bygge landet, slik at planene kan bli fremskyndet, sier Halden-ordføreren.

Les også:

Østfold Venstres gruppeleder Per Magnus Finnanger Sandsmark

TOGET HAR IKKE GÅTT. – Toget er ikke gått for full InterCity-utbygging helt til Halden innen 2024. Dette blir vår hovedsak i valget, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark (V).

Foto: NRK / NRK

- Tør ikke prioritere jernbane

Heller ikke i Venstre faller dagens melding om jernbaneplaner i god jord.

- Dette er ikke en kjempeseier for Østfold. Regjeringen tør ikke prioritere jernbane høyt nok. Det er trist for næringslivet og folk at det ikke blir full utbygging innen 2025 helt til Halden og Sarpsborg, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark - førstekandidat til stortingsvalget for Østfold Venstre og samferdselspolitisk rådgiver i Venstre, til NRK.no.

Han mener det trengs full utbygging for å få mer gods over på bane, og for å kunne utnytte rutetilbudet maksimalt, også til Fredrikstad og Moss.

- Østfoldbanen er den billigste banen å bygge helt ut og er også den med størst effekt, fordi Halden og Sarpsborg er nærmere Oslo enn Skien og Lillehammer, sier han.

Les også: