Hopp til innhold

Togkamp i særklasse

Ordførere fra 40 kommuner på Østlandet reiser i dag til Oslo for å kjempe for dobbeltspor.

Thor Edquist

Ordfører i Halden, Thor Edquist (H) venter på toget til Oslo.

Foto: Anne Ognedal/NRK

Ingjerd Schou

Ingjerd Schou (H) skal i dag møte ordførerne fra 40 kommuner.

Foto: Bjørn Ivar Voll / NRK

Som medlem av Stortingets transportkomité er Ingjerd Schou (H) vant til at fylker slår seg sammen for å oppnå noe i samferdselssaker.

Men hun mener at ingen er i nærheten av fylkene på Østlandet når det kommer til utbygging av dobbeltspor på jernbanen.

– Det er ingen fylker som er i nærheten av det engasjementet, trykket og den organisasjonen man har bygget opp i disse åtte fylkene på Østlandet, sier Schou.

Sammen med resten av Stortingets tranportkomite skal hun i dag møte rundt 40 ordførere fra Østlands-fylkene Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold og Telemark.

De krever at dobbeltspor til Halden, Skien og Lillehammer står ferdig innen 2023.

– Vi står solidarisk sammen

Ordførere for dobbeltspor

Her er ordførerne samlet på Oslo S.

Foto: Anne Ognedal/NRK

Fra Østfold tar alle ordførerne toget sammen til Oslo. Blant dem Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård.

– Dette er veldig bra. Jeg tror at vi vil bli lagt merke til, når så mange beslutningstakere fra hele Østlandet stiller opp for å markere hvor viktig dobbeltspor er for oss.

Også Thor Hals fra Askim blir med til Oslo i dag, selv om hans kommune og resten av indre Østfold bare vil ha nytte av en kort strekning på dobbeltsporet.

– InterCity-sporet fra Oslo til Halden er viktig for Østfold, og indre Østfold er en del av det. Sånn sett står vi solidarisk med ordførerne og kommunene i ytre Østfold for å få dette på plass.

Prisen for hele InterCity-triangelet er 130 milliarder kroner.

– Trenger flere spor for bedre tilbud

Også konduktørforeningen jubler over engasjementet fra ordførerne på Østlandet.

– For meg er det som julaften når en samlet politisk flokk drar inn og prøver å reise stemmen for å få gjort noe med et potensielt kjempeproblem, sier leder i konduktørforeningen for distrikt Oslo, Jacob Solgaard.

Passasjerveksten på Østfoldbanen er nemlig så stor at det trengs flere spor for å gi pendlere og andre togreisende et godt tilbud.

– Situasjonen er den at flere og flere pendler innover mot de store byene og den naturlige måten å gjøre det er med tog. Derfor trenger vi også flere spor, for å få ut enda flere tog, slik at det blir et enda bedre tilbud og folk får sitte, sier han.