I dag kom det frem at en ny rapport fra Dovre Group og Transportøkonomisk institutt slår fast at full Intercity-utbygging er «meget ulønnsomt».
- LES:
Ifølge rapporten er området for stort, og passasjerene for få i forhold til pengene som brukes.
Rapporten advarer mot å gjøre store investeringer utenfor Fredrikstad, Hamar og Tønsberg, før det avklares hva som skal gjøres for å bedre kapasiteten for fremføring av tog gjennom Oslo.
Fylkesordfører i Østfold, Ole Haabeth, sier han er forundret over konklusjonen.
– Dette går imot en rapport som kom for få uker siden. Den fremhevet nettopp den samfunnsøkonomiske gevinsten med å bygge ut hele Intercity-triangelet, sier Haabeth til NRK.
- Les hele rapporten her
– Godstrafikk den største utfordringen
Haabeth viser til en rapport fra Vista Analyse som kom i begynnelsen av januar i år. Den konkluderte helt motsatt.
Ifølge Vista-rapporten vil hver krone investert i Vestfoldbanen gi 33 øre i pluss, hver krone som investeres i Østfoldbanen vil gi 17 øre i pluss, og Dovrebanen mot Lillehammer vil gi 24 øre i pluss for hver investerte krone.
– Jeg vet ikke hva man har lagt inn av forutsetninger for den nye rapporten, men godsutfordringen er kanskje den aller største utfordringen vi har på Østfold-banen. Ved bare å bygge til Fredrikstad løser vi ikke den utfordringen, vi må bygge helt til Halden, konstaterer fylkesordføreren.
– Forvirrende
Haabeth sier han ikke vil konkludere med hvilken rapport man bør stole på før han har studert innholdet i den nye rapporten nøye.
– Men jeg vil helst tro på den rapporten som kom for noen uker siden, medgir han.
– Forvirrende?
– Ja, det er jo det. Man kan jo stille seg spørsmål om hvordan sånt kan skje, at det er to rapporter som konkluderer helt motsatt, svarer Haabeth.